Vijf belangrijke wijzigingen in de Nederlandse Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) die op 1 april 2024 ingaan

Op 1 april 2024 trad een aantal wijzigingen in de Nederlandse Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) in werking. Ik noem kort de vijf belangrijkste:

  1. In de nieuwe versie van de RVA is het bij amateurwedstrijden niet toegestaan om alcoholreclame op de boarding te tonen. Bij professionele wedstrijden mag dit nog wel. Er is een overgangsperiode van 6 maanden. Deze overgangsperiode eindigt dus op 1 oktober 2024. Bye bye alcoholreclame bij de veldhockeywedstrijd van je 10-jarige.

  2. Alle reclame voor alcoholische dranken moet het logo NIX18 dragen. Het NIX18 logo vervangt de slogan "geen 18, geen alcohol". Ook hier geldt een overgangstermijn van 6 maanden, dus de verplichting om het logo te gebruiken gaat in op 1 oktober 2024. Werk je aan een nieuwe campagne voor de Nederlandse markt die na 1 april 2024 van start gaat? Dan is het raadzaam om alvast het NIX18-logo te gebruiken in plaats van "geen 18, geen alcohol".

  3. De nieuwe versie van de RVA verbiedt alcoholreclame op TikTok, omdat TikTok nog geen goed functionerend leeftijdsfilter heeft. Zodra TikTok naar algemene maatstaven een goed werkend leeftijdsfilter heeft, vervalt het verbod om te adverteren op TikTok in de RVA. Overigens verbieden de AV van TikTok al alcoholreclame.

  4. De nieuwe versie van de RVA voorziet in het verplichte gebruik van een 18+ leeftijdsfilter op sociale media wanneer dit beschikbaar is. Dit vereiste geldt zowel voor organische inhoud als voor advertenties. Praktisch gezien betekent deze verandering dat social media-accounts van merken van alcoholische dranken een leeftijdsbeperking moeten instellen voor hun account (indien mogelijk) en voor alle berichten die gezien kunnen worden als reclame voor alcoholische dranken.

  5. Gesponsorde posts van influencers die reclame maken voor alcoholische dranken moeten ook een leeftijdsfilter van 18+ hebben.

Daniël Haije