Wat als je een groene claim in een merk verstopt?

Veel bedrijven willen duidelijk maken dat een product een positief effect heeft op het milieu, of juist geen effect. Of dat het minder schadelijk voor het milieu is. Zo’n milieuclaim kan op elke denkbare manier worden gemaakt. Ook een merk, handelsnaam of productnaam kan een milieuclaim zijn. Het Europees Parlement nam in februari de Europese richtlijn ter versterking van de positie van de consument voor de groene transitie aan, waarin dit expliciet is vastgelegd.

Wat betekent dit voor een merk met een inherente milieuclaim, bijvoorbeeld met ‘Green’ of ‘Eco’ erin. Het ligt voor de hand dat zo’n merk een milieuclaim is voor de producten of diensten waarvoor het merk wordt gebruikt. De merkinschrijving kan daardoor ongeldig zijn of worden. Neem het fictieve merk GREEN LAWYER voor ‘juridisch advies’. Adviseert deze jurist over milieuzaken, of werkt hij misschien CO2-neutraal? Het zou allemaal best kunnen. Als een milieuclaim onduidelijk is, geldt deze al snel als misleidend. Dat mag dus niet.

Een merk met een inherente milieuclaim kan om die reden ongeldig zijn of worden. Een merkaanvraag wordt toch al geweigerd als het merk beschrijvend is voor de waren of diensten. Dus als GREEN LAWYER kan worden opgevat als ‘jurist op het gebied van milieuzaken’, wordt dat merk niet geregistreerd. Maar vooruit, misschien is dat nét een gedachtesprong te ver en volgt inschrijving. Dan kan het merk later struikelen over de inherente onduidelijkheid: het is namelijk vaag wat ‘green lawyer’ precies claimt. Vroeger werd ‘green’ niet zo snel geassocieerd met milieu, maar nu wel. Ook oudere merken met een inherente milieuclaim kunnen op die grond ongeldig worden verklaard. Een ingeschreven merk mag nu eenmaal niet misleidend zijn. En als het merk in de praktijk misleidend wordt gebruikt, kan ook dat een reden zijn voor verval van de inschrijving.

Kortom: geen milieuclaims in merk, productnaam of handelsnaam. Je kunt de goodwill beter opbouwen in een naam die blijft. Ga je nu twijfelen? Bel of mail mij dan eens, ik denk graag mee.

Maarten Haak