Muesli-verpakking misleidend

Muesli-hazelnoten-300x200.jpg

De verwachting van een product door reclame vs. de werkelijkheid. Daar klagen teleurgestelde consumenten wel vaker over bij de Reclame Code Commissie. Van de te grote soepballen in te dikke soep van Unox tot de Limoncello-pudding zonder limoncello van Mona. En nu is de Muesli met rozijnen en hazelnoten van Van Mook aan de beurt.
 
Op de (voor de helft doorzichtige) verpakking in kwestie staat een kom muesli. Bovenop de muesli liggen zeven hazelnoten, wat amandelen en een groen blaadje. Naast de kom staat –volgens klager nauwelijks leesbaar - “serveersuggestie”. Dat het groene blaadje niet terug te vinden is in de muesli is niet zo verrassend, maar klager vindt het misleidend dat de muesli slechts 1 % hazelnootstukjes en zelfs helemaal geen amandelen bevat. Volgens de Commissie is in dit geval echter voldoende duidelijk dat de inhoud van de afgebeelde kom niet zonder meer het product toont zoals dat in de verpakking zit.
 
Klager gaat in beroep en krijgt bij het College wél gelijk. De gemiddelde consument zal volgens het College bij afbeeldingen op de verpakking begrijpen dat deze, vaak met enige overdrijving, het product in een optimale staat tonen. Maar omdat noten een gebruikelijk ingrediënt van een muesliproduct zijn, wekt de foto op de verpakking de onjuiste verwachting dat het product amandelen en een behoorlijke hoeveelheid hazelnoten bevat. Deze onjuiste verwachting wordt onvoldoende weggenomen door de overige informatie op de verpakking zoals de ingrediëntenlijst, het bijna onleesbare woord “serveersuggestie” en de deels doorzichtige verpakking, aldus het College. Van Mook zal de verpakking dus moeten aanpassen.
 
Fleur Jeukens, juridisch medewerker

Advertising, FoodDaniël Haije