De opvoedtips van SIRE: de meningen (mogen) verschillen!

Boys-playing-iStock-143920863-7-300x200.jpg

Ongeveer tegelijk met de aankondiging van de nieuwe gender-neutrale omroep van de NS verscheen in juli de veelbesproken reclame van SIRE op tv. Laat jongens weer écht jongens zijn, is daarin de boodschap. De twee media-uitingen lijken een tegenovergesteld standpunt te uiten over een maatschappelijk ‘hot topic’, een leuk gesprek bij het koffieautomaat was gegarandeerd. Viel te verwachten dat een klacht bij de Reclame Code Commissie zou volgen over de SIRE reclame? Waarschijnlijk wel. Maar, volgens de RCC staat het SIRE vrij op deze wijze een maatschappelijke discussie op gang te brengen. “Jongens en meisjes zijn gelijk, maar niet hetzelfde”, zo begint de televisiecommercial van SIRE. We laten jongens niet genoeg jongen zijn, en dit remt hen af in de ontwikkeling. De klager vindt dat in de reclamecampagne gebruik wordt gemaakt van gender stereotypering. Een landelijke campagne voeren waarbij kinderen gecategoriseerd worden en hun een bepaald gedrag wordt voorgeschreven, is ontoelaatbaar. SIRE stelt daar tegenover dat zij haar standpunt heeft gebaseerd op verschillende onderzoeken. Hieruit volgt bijvoorbeeld dat 76% van de ouders vindt dat het probleem meer aandacht moet krijgen in Nederland. Bovendien wilt SIRE juist dat men verschillende meningen uit en het gesprek met elkaar aangaat.

De Voorzitter van de Reclame Code Commissie toetst de klacht aan het criterium van de goede smaak en het fatsoen. Daarbij wordt in aanmerking genomen dat de reclame een mening verkondigt, die niet commercieel van aard is maar alleen tot doel heeft de maatschappelijke discussie op gang te brengen. In dat geval is minder ruimte om een reclame ontoelaatbaar te achten zonder daarmee ook de vrijheid van meningsuiting te schenden. Bovendien is het denkbeeld van SIRE niet onjuist of onaanvaardbaar, aangezien zij het bestaan van de problematiek voldoende heeft onderbouwd.

Kortom: SIRE mag ouders van jongens best wat opvoedtips meegeven. Haar benadering wordt misschien niet door iedereen gewaardeerd, maar deze heeft kennelijk wel bijgedragen aan het op gang brengen van een maatschappelijke discussie. Missie geslaagd voor SIRE!

Dominique Geerts

AdvertisingDaniël Haije