De Nachtwacht als merk inschrijven: kan dat?

In 2015 deponeerde Merkenbureau Chiever De Nachtwacht als beeldmerk bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Aanleiding hiervoor was een marketing-actie van het BBIE. Iedereen die in die periode een beeldmerk deponeerde, kreeg daarvan een schilderij cadeau. Het merkenbureau zei dat zij hoopte De Nachtwacht op canvas te ontvangen, maar helaas had dat geen resultaat. Het BBIE weigerde namelijk het schilderij in te schrijven, omdat het beeldmerk ‘te ingewikkeld’ zou zijn en daarnaast niet als merk opgevat zou kunnen worden.  Chiever ging in beroep om een principieel punt te maken. Uit onderzoek bleek namelijk dat in het merkenregister wel meer oude kunstwerken als merk ingeschreven zijn, zoals het Melkmeisje van Vermeer voor toetjes van Nestlé. Bovendien is De Nachtwacht volgens Chiever voor iedereen herkenbaar en daarom helemaal niet te ingewikkeld om als merk te fungeren. Het hof Den Haag ging daar niet in mee.

Helaas bleef de interessante rechtsvraag of een ultrabekend kunstwerk als De Nachtwacht überhaupt als merk kan worden geregistreerd onbeantwoord. Het hof oordeelt namelijk dat Chiever geen gerechtvaardigd belang heeft bij inschrijving van De Nachtwacht als merk, nu het merk voor het element strontium is gedeponeerd. Het depot was kennelijk een grap om een canvas van De Nachtwacht te krijgen. Het hof overweegt nog wel dat de gemiddelde consument het schilderij direct herkent als een van de beroemdste schilderijen ter wereld en dit dus niet als merk zal opvatten. Maar hoe zit het dan met Nestlé’s merk op het melkmeisje? En kan de weigeringsgrond op grond van de openbare orde van toepassing zijn bij een dergelijk werk van (inter)nationale allure? Jammer dat het hof er niet echt op in is gegaan.

En leuk geprobeerd van Chiever. Dit vraagt om een herkansing.

Tamilla Abdul-Aliyeva