Naar vrouwenbillen gluren: in strijd met goede smaak en fatsoen?

Decathlon-onderwaterbril-300x252.jpg

In de commercial van Decathlon is een jongetje te zien dat haastig met een snorkelmasker naar het zwembad rent. Hij zet het masker op en springt in het water om naar de billen van gymnastiekende vrouwen te gluren. Met voice-over: “lekker kijken, lekker ademen”. Aan het einde loopt de vader met het snorkelmasker een Decathlon-winkel uit, terwijl de voice-over zegt: “Ook, uh, voor volwassenen”. Vrij onschuldig en vooral schattig, zou je denken. Toch oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) anders. Van de commercial zou het signaal uitgaan dat dergelijk gedrag normaal en aanvaardbaar is. Strijdig met de goede smaak en fatsoen, aldus de RCC.

Humor is iets persoonlijks. Natuurlijk kan niet iedereen om de commercial lachen. Bovendien oordeelt de RCC in dit soort gevallen per definitie terughoudend omdat goede smaak subjectief is. Waarom gaat het hier dan toch mis? Omdat de commercial op onverholen wijze aanspoort om zo’n snorkel te kopen en dan ongemerkt en langdurig onder water de billen van zwemmende vrouwen de begluren, aldus de RCC. De RCC benadrukt nog extra dat het juist daarom overde schreef gaat, ook als het humoristisch is bedoeld. Stiekem billen begluren, ook voor volwassenen, is een foute reden om de aankoop van je product aan te prijzen.Tja. Misschien gaat dit ver, misschien ook niet.

Billen doen het goed in reclame-uitingen. Recentelijk oordeelde de RCC namelijk over een abriposter van Radio 538 waarop een vrouw is afgebeeld met “enorme, natte, blote billen”. Dit keer oordeelt de RCC in het voordeel van de adverteerder. Waarom? Het beeld is niet al te expliciet in een seksuele houding, en het bevat geen erotisch getinte verwijzingen. Evenmin wordt een negatief beeld verkondigd over de positie van de vrouw. Ook hier is begrijpelijk dat niet iedereen de wijze waarop Radio 538 het zomergevoel heeft uitgebeeld, waardeert.De grenzen van het toelaatbare zijn echter niet overschreden.Als het op goede smaak en fatsoen aankomt, luistert het dus best nauw; de uitkomst kan aanzienlijk verschillen.

Tamilla Abdul-Aliyeva

AdvertisingDaniël Haije