Bereiksmaatregelen YouTube; RCC houd je bij je leest

Cheeseburger-300x200.jpg

Reclame voor een heerlijke McDonald’s cheeseburger mag niet gericht zijn op kinderen onder de 13 jaar. Een klip en klare regel die volgt uit de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. Dus moet de adverteerder zijn publiek met zorg  selecteren. En dat doet McDonald’s. Natuurlijk  geen  advertenties in de Donald Duck, of in een kinderknutselvakantieboek. Geen reclameblok rondom het Jeugdjournaal. En onze fastfoodgigant  vraagt ook geen influencers die lekkere cheeseburger te promoten op social media als het evident is dat deze vlogger of blogger voornamelijk minderjarige volgers heeft.Wat betreft de pre-roll reclamefilmpjes op YouTube heeft McDonald’s het ook keurig voor elkaar. Via het reclame- en mediabureau geldt de instructie: geen  reclame op accounts van minderjarigen. Alles kits, lijkt het. Totdat ... een bijzondere uitspraak van de Reclame Code Commissie in 2016. En naar mijn mening ook een ongelukkige.

Lees het commentaar van Ebba Hoogenraad bij McDonald’s YouTube uitspraak in het tijdschrift IER (VizIER) hier en lees de uitspraak van de RCC hier.

Advertising, FoodDaniël Haije