Online verkoop zuigelingenvoeding: Foodwatch versus webshops

Foodwatch.jpg

Commerciële communicatie voor zuigelingenvoeding is een gevoelig onderwerp: niet alleen door de tekorten in 2015 en 2016 als gevolg van de export naar China, maar ook vanwege de strijd die “de borstvoedingslobby” al jaren voert tegen de promotie van flesvoeding. Omdat borstvoeding ex officio te verkiezen is boven flesvoeding, is de promotie van zuigelingenvoeding onderworpen aan strenge regels.

Recent is ook Foodwatch in actie gekomen, met een 29(!)-tal klachten bij de Reclame Code Commissie (RCC). De klachten waren gericht tegen het aanbod van zuigelingenvoeding in verschillende webshops van drogisterijen en supermarkten. Foodwatch schreeuwt moord en brand: de detailhandel en de producenten zouden de regels voor het aanbieden van zuigelingenvoeding massaal aan hun laars lappen.

De Reclame Code Commissie tikt inderdaad verschillende webshops op de vingers. Wat gaat mis? Sinds december 2014 moeten webshops de verplichte etiketteringsinformatie vermelden op hun website. Zo kan de consument (net als in een gewone winkel) alle etiketinformatie lezen voordat hij een aankoop doet. Deze verplichting is vastgelegd is de Europese VIC-Verordening, die regels stelt voor de informatievoorziening over levensmiddelen (inclusief etikettering) aan consumenten.

Wat blijkt: veel webshops zijn nog niet up to speed. Ze vermelden soms wél de algemeen verplichte informatie op grond van de VIC-Verordening, zoals de voedingswaardenvermelding. Voor bijzondere producten als zuigelingenvoeding gelden echter aanvullende etiketeisen. Ook aan die eisen moet een webshop voldoen. Dat gaat nog niet altijd goed. Zo ontbreekt bij de online verkoop van zuigelingenvoeding nog regelmatig de verplichte waarschuwing dat borstvoeding te verkiezen is boven flesvoeding.

Tegelijk behoeft de “moord en brand” die Foodwatch schreeuwt enige nuancering. Foodwatch heeft het over “een schrijnend falen van de zelfregulering. Dat gaat ons te ver. De producenten van zuigelingenvoeding leven de regels over het algemeen nauwgezet na en hebben via de Gedragscode Reclame Zuigelingenvoeding onlangs nog extra regels gesteld over de promotie van zuigelingenvoeding. Die regels worden binnenkort onderdeel van de Reclame Code. Ook supermarkten en drogisten houden zich meestal netjes aan de voorschriften voor de promotie van zuigelingenvoeding. Dat detailhandel bij online verkoop de voorschriften nog niet altijd helder voor ogen hebben, betekent niet dat de zelfregulering in het algemeen faalt. Dit blijkt ook uit de uitspraken van de RCC: de webshops worden aanbevolen de informatievoorziening te verbeteren, maar de producenten (een enkele uitzondering daargelaten) gaan vrijuit.

Ebba Hoogenraad en Bram Duivenvoorde, advocaten health, beauty & food law

Meer weten over zuigelingenvoeding? Lees de recent verschenen Praktijkgids Waar&Wet Bijzondere Voeding en Voedingssupplementen van Ebba Hoogenraad, Bram Duivenvoorde, Sarah Arayess en Saskia Bleijswijk.

Dit stuk is ook geplaatst als opiniërend artikel op Reclameboek.nl.

Advertising, FoodDaniël Haije