ACM in actie part II: megaboetes Corendon blijven in stand

Schaduw vliegtuig.jpg

Een tijd geleden waarschuwde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de autobranche voor het niet juist weergeven van autoprijzen. Kort daarvoor had de ACM de reisbranche al aangepakt. De ACM legde aan de reisaanbieder Corendon twee megaboetes op van in totaal € 350.000. Recentelijk verklaarde de rechtbank Rotterdam het beroep van Corendon tegen deze boetes ongegrond.

Een van de aandachtspunten van de ACM is prijstransparantie in de reisbranche. Als uitgangspunt geldt dat alle variabele kosten die onvermijdbaar en voorzienbaar zijn, in de advertentie zelf moeten worden vermeld, zodat de consument verschillende aanbiedingen kan vergelijken. Van onvermijdbare variabele kosten is bijvoorbeeld sprake als naast de prijs van vliegtickets of pakketreizen per persoon kosten per boeking in rekening worden gebracht – denk aan service- of boekingskosten.

De hoogte van onvermijdbare en voorzienbare vaste kosten staat van tevoren vast en moet dan ook steeds in de prijs worden opgenomen. In geval dat de onvermijdbare en voorzienbare kosten variabel zijn, vindt de ACM het voldoende als deze direct bij de prijs van het vliegticket op transparante wijze worden weergegeven.

Dit deed Corendon niet. De reisaanbieder bracht servicekosten in rekening die variabele onvermijdbare en voorzienbare kosten waren, maar vermeldde deze niet aan het begin van het boekingsproces. Slechts onderaan de pagina in de footer werden de servicekosten in kleine letters vermeld. Hierdoor zag de consument niet de definitieve prijs. Onvoldoende transparant, volgens de ACM.

Bij de rechtbank Rotterdam stelde Corendon dat de vermelding van de variabele kosten pas vereist is wanneer deze kosten bekend zijn, en niet eerder. Op de homepage, waar het boekingsproces nog niet is aangevangen, is de definitieve prijs nog niet bekend. Van overtreding zou dan ook geen sprake zijn, aldus Corendon.

Daar gaat de rechtbank niet in mee. Corendon vermeldt de prijs van de pakketreis per persoon, maar berekent bijkomende kosten per boeking. Dit zijn variabele kosten die vanaf de eerste pagina op duidelijke wijze bij de prijs moeten worden weergegeven, bijvoorbeeld direct eronder of ernaast, zodat die variabele kosten in één oogopslag zichtbaar zijn. De consument moet de volledige prijs kunnen zien.

De boetes van in totaal 3,5 ton zijn hoog en blijven overeind. Een duidelijk signaal dat ondoorzichtige prijzen in de reisbranche niet worden getolereerd – niet door de ACM, en ook niet door de rechter.

Tamilla Abdul-Aliyeva