Reclamecode Social Media nog altijd in ontwikkeling

De Reclamecode Social Media (“RSM”) bestaat sinds 2014 als onderdeel van de Nederlandse Reclame Code. De belangrijkste regel? Als een bedrijf iemand stimuleert om reclame te maken, moet het voor de lezer of kijker duidelijk zijn dat het om reclame gaat. Bijvoorbeeld door het gebruik van #ad. Op 31 maart 2017 is de toelichting bij de RSM verduidelijkt. Wat houdt dat in?

photo-1556764900-fa065610b0e4.jpg

Elke code wordt zo nu en dan geëvalueerd en waar nodig geüpdatet of verduidelijkt. Er bestond in praktijk kennelijk onduidelijkheid over het begrip ‘verspreider’ uit de RSM, aangezien een toelichting is opgenomen bij deze definitie. Zo wordt nu expliciet vermeld dat “bij een Verspreider gedacht kan worden aan bloggers, vloggers en/of online content creators.”

De tweede aanpassing ziet op de verduidelijking van artikel 3 RSM. Dit artikel regelt de verplichting dat een Relevante Relatie (“RR”) tussen adverteerder en influencer als zodanig kenbaar moet zijn. Bij de toelichting bij dit artikel is nu een tweede voorbeeld toegevoegd. Het voorbeeld lijkt een vastlegging van wat eerder is bepaald door de RCC in twee uitspraken waarin vlogger Mascha Feoktistova centraal staat. (Verwijzingen toegevoegd).

Voorbeeld II:“een vlogger maakt een video weblog (vlog) over een bepaald product of een bepaalde dienst en heeft daarvoor in ruil een vergoeding in geld of in natura ontvangen. Deze vlog wordt via Social Media verspreid. De betaling van de vergoeding in geld of enig ander voordeel waardoor een relevante relatie met de adverteerder is ontstaan, kan voorafgaand, tijdens of na het maken van de vlog zijn ontvangen. (Zie Mascha & Swiss Sense en de noot van Daniël Haije bij deze uitspraak). In de vlog zelf, en/of op een duidelijk zichtbare plek in de titel/beschrijving van de vlog, dient vermeld te worden dat de vlogger een vergoeding in geld of natura van de Adverteerder ontvangt of heeft ontvangen. (Zie Mascha & Dr. Jani).”Wat is er dan precies veranderd vraag je je misschien af? Eigenlijk niet zoveel. De RSM was altijd al van toepassing op bloggers & vloggers. Dit volgde alleen niet expliciet uit de bewoordingen van de RSM. Onder de ‘vernieuwde’ RSM bestaat hierover in elk geval geen twijfel meer.Vragen over het inzetten van influencers of over de RSM? Bel gerust!

Stephanie Reinders Folmer