Gebruik broodkratten door concurrent is merkinbreuk

Brood-in-papieren-zakjes-380-6-300x200.jpg

Market Food Group is de houder van het woordmerk ‘Bakkerij ’t Stoepje’. Het bedrijf is bekend van die grote gele vrachtwagens met rode letters. MFG levert banketwaren (waaronder brood) aan haar franchisenemers en anderen. Vaak zijn dat marktkooplui. MFG levert haar producten in gele kratten die zijn voorzien van het merk ‘Bakkerij ’t Stoepje’. De marktkooplui kopen ook banketwaren bij MFG’s concurrent De Bakkerie. Voor de levering van die producten geven zij soms de MFG-kratten aan De Bakkerie mee, die ze vult en teruggeeft aan de marktkooplui. Die kratten stapelen makkelijk, waardoor ze vaak gevuld en wel in de kraam zichtbaar zijn. Daar staan ze dus met het merk ‘Bakkerij ’t Stoepje’ zichtbaar voor de consument, terwijl ze gevuld zijn met broden van concurrent De Bakkerie. Merkinbreuk, aldus de rechtbank Midden-Nederland. Voor de consument is immers niet meer duidelijk waar het brood vandaan komt: dat is herkomstverwarring.
 
De Bakkerie verweerde zich nog door te stellen dat sprake zou zijn van uitputting met betrekking tot de kratten. Uitputting doet zich voor als producten met daarop het betreffende merk (in casu: de kratten) met toestemming van de merkhouder op de Gemeenschapsmarkt zijn gebracht. Dat argument ging in dit geval niet op, nu de kratten eigendom zijn gebleven van MFG. MFG gaf ze slechts in bruikleen aan de marktkooplui en had ze dus niet ‘op de markt gebracht’. Let dus op bij aangeleverd verpakkingsmateriaal waarop een merk is aangebracht: dat kan niet zomaar worden gebruikt door een ander dan de merkhouder.

Daan van Eek

Advertising, FoodDaniël Haije