ACM draagt autobranche op onvermijdbare kosten in prijs op te nemen

ACM.png

De afgelopen tijd heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoek gedaan naar prijsvermelding in autoreclame. De uitkomst: de ACM vindt dat de autobranche duidelijker moet zijn over autoprijzen. Met name de wijze waarop de branche omgaat met “autorijklaarkosten” is de ACM een doorn in het oog (denk aan kosten van transport van fabriek naar dealer, reinigen en poetsen van de carrosserie, de afleverbeurt, kentekenplaten, leges en recyclingbijdrage). Die kosten moeten volgens de ACM in de advertentieprijs worden opgenomen. Aparte vermelding van de rijklaarmaakkosten volstaat dus niet.   
 
Vandaag (10 augustus 2016) kondigt de ACM aan dat de autobranche tot 1 november 2016 krijgt om rijklaarmaakkosten in geadverteerde prijzen op te nemen. Vanaf 1 november 2016 zal de ACM gaan handhaven, bijvoorbeeld door het sturen van een brief waarin een last onder dwangsom wordt opgelegd of zelfs een flinke boete. Daarbij zal de ACM zich in eerste instantie concentreren op de importeurs van auto’s.
 
ACM schrijft in zijn persbericht:
 
In de geadverteerde adviesprijs van een auto zitten straks alle onvermijdbare kosten. Dealers kunnen natuurlijk wel afwijken van de totale adviesprijs die in de advertentie staat.
 
Het lijkt mij niet zo vanzelfsprekend dat dealers zouden kunnen afwijken van de prijs in de advertentie – in ieder geval niet zonder meer. Om te kunnen afwijken zonder de consument te misleiden is m.i. nodig dat in de advertenties expliciet wordt gemeld dat de genoemde totaalprijs een adviesprijs is waarvan door individuele dealers kan worden afgeweken.
 
Lees hier het persbericht van de ACM.
Lees hier de FAQ over rijklaarmaakkosten op de website van de ACM.
 
Vragen? Neem vooral even contact op.
 
Daniël Haije – advocaat reclamerecht

Bron afbeelding: www.acm.nl

AdvertisingDaniël Haije