HvJ EU Daimler/Együd Garage: merkgebruik in advertentie?
De voormalige Mercedes-Benz dealer Együd maakt geen merkinbreuk, ook al staat zijn naam én het merk Merdeces in één online advertentie waarmee een (niet meer bestaande) commerciële band tussen Együd en Mercedes wordt gesuggereerd. Dit besliste het Hof van Justitie EU in de zaak Daimler/Együd Garage. Együd heeft het bedrijf dat haar webcampagne beheert duidelijk opdracht gegeven de campagne offline te halen, maar die instructie is niet opgevolgd en dat valt haar niet te verwijten.
Op grond van een klantenserviceovereenkomst tussen Mercedes-Benz en de garagehouder mocht de garagehouder destijds in haar advertenties gebruik maken van de vermelding “erkend Mercedes-Benz garagehouder”. Dit heeft Együd ook gedaan. Zij gaf internetreclamedienst MTT opdracht om een advertentie te publiceren. Na beëindiging van de klantenserviceovereenkomst met Mercedes-Benz verzocht de garagehouder MTT deze advertenties stop te zetten. Ook vroeg de garagehouder andere websitebeheerders de advertenties weg te halen. Ondanks deze inspanningen ging de verspreiding op internet door. Bovendien verscheen bij het intikken van de zoektermen "együd” en "garage” in Google een resultatenlijst die advertenties liet zien (waarvan de eerste tekstregel als een link fungeert) waarbij Együd Garage als een "erkend Mercedes-Benz garagehouder” werd vermeld.
Het Hof besliste dat de voormalig erkende garagehouder in de advertenties (zelf) geen gebruik maakt van het merk. Deze zaak betreft handelingen van andere ondernemers (zoals die van beheerders van internetzoekmachines). Met hen had de adverteerder zelf geen band, deze bedrijven handelden op eigen naam. Daarnaast had de voormalig erkende garagehouder de moeite genomen om aan website-houders te vragen de advertenties te verwijderen. Geen inbreuk daarom.
Moïra Truijens