Bang, banger, bangst
Kleine kinderen zijn bang in het donker. En ook hééél bang voor de enge clown op een abriposter voor het jaarlijkse Halloween-feestje in Walibi. De abri bevindt zich nog geen 170 meter van een kinderopvang en peuterspeelzaal. Te dichtbij, vindt de Reclame Code Commissie. Natuurlijk, de vraag of deze advertentie in strijd is met de goede smaak & fatsoen is subjectief. Maar … bij buitenreclame kún je er niet omheen, dus die gaat eerder over de schreef. De locatie geeft voor de RCC de doorslag: kinderen komen van de basisschool naar de kinderopvang langs het oranje monster met punttanden en dreigende blik. Daarmee is dit de eerste uitspraak waarbij een specifieke locatie - de abri naast de Bernardbrug in Moordrecht - verboden terrein is voor een enge poster. De kindertjes kunnen weer rustig slapen. Hoe anders is dat voor adverteerders en hun reclamebureaus. Weer een aandachtspunt: let op specifieke locaties bij reclame die aanschurkt tegen de grenzen van goede smaak en fatsoen.
Ebba Hoogenraad