Even twee keer knipperen: dansende ticketprijzen

Airline-ticket.jpg

Het zijn misschien wel de pittigste dagen van het jaar. De feestdagen liggen alweer ver achter ons, de eerste voornemens voor het nieuwe jaar zijn al rücksichtslos gesneuveld en het is koud en donker. Blue Monday bestaat echt. Een betere reden om een vliegticket naar de zon te boeken bestaat niet, toch?

In een recente zaak bij de Reclame Code Commissie (RCC) was de klager op zoek naar goedkope tickets. Op de site van Ryanair vond hij het: 500.000 tickets voor €9,99. En (je verwacht het niet!) op de gewenste datum waren de tickets naar Turijn ook echt €9.99 per enkele reis. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar wanneer ik een ticket wil boeken geldt het actietarief nooit op de dagen waarop ik wil gaan. Maar dat terzijde. De klager werd toch teleurgesteld: want toen hij op de tekst “boeken” klikte veranderde zonder enige toelichting de prijs van de (enkele) terugreis in een bedrag van € 30,99. En niet alleen bij Turijn, ook bij andere bestemmingen veranderde de prijs op het moment dat de klager wilde boeken. Jammer maar helaas voor het weekendje weg. Ryanair verdedigde zich: door de nieuwe website en de aanbiedingen waren er veel tickets geboekt met als gevolg technische problemen. Maar, aldus Ryanair, de IT afdeling heeft de opdracht gekregen de problemen te verhelpen.

De Voorzitter van de RCC oordeelt dat de plotselinge verhoging van de ticketprijs in strijd is met het vereiste correcte en duidelijke prijzen te vermelden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de prijzen onder je neus veranderen. Maar omdat Ryanair voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat de prijsverhoging door een technische fout is ontstaan én maatregelen zijn genomen om te voorkomen dat het probleem zich nogmaals voordoet, wordt geen aanbeveling gegeven. Een zogenaamde wenkbrauwbeslissing dus van een vergevingsgezinde voorzitter. 

Sarah Arayess

Better (not) look twice

These days seem to be the hardest days of all. The holiday season is over, most of our New Years Resolutions already failed dramatically and it is cold and dark outside. I can’t think of a better reason to book a (one-way) ticket to the sun.

In a recent case before the Advertising Code Committee, the complainant wanted to book  tickets to Turin with Ryanair. Ryanair claimed to have tickets available for only EUR 9,99 one way. The complainant found these tickets for EUR 9,99, that were available on the dates he wanted to travel. But when he wanted to confirm his booking, the ticket prize suddenly changed into EUR 30,99. Ryanair said this was due to  a technical mistake, caused by the new website and the discounts. Ryanair confirmed that the technical helpdesk was already informed to solve the problem.opslaan

The Chairman of the Advertising Code Committee found that Ryanair breached the rules on correct and clear prizes. But as Ryanair assured that measures were taken to resolve the problem, the Chairman decided not to issue a recommendation. A so-called “eyebrow”  decision of a forgiving chairman.

Sarah Arayess

Daniël Haije