Nieuwe zelfregulering reclame: Code Fieldmarketing

Doorbell.jpg

Zoals de meeste jaren brengt ook 2016 nieuwe zelfregulering in reclameland. Per 1 januari geldt de Reclamecode Fieldmarketing.

De Reclamecode Fieldmarketing  is van toepassing op reclame in verband met verkoop en promotie buiten de verkoopruimte. Denk hierbij aan de huis-aan-huisverkoop door energiemaatschappijen, het verkopen van krantenabonnementen op straat of het uitdelen van flyers of proefverpakkingen in het winkelcentrum. Collectes voor goede doelen vallen niet onder de nieuwe code.

Op basis van de Reclamecode Fieldmarketing, zijn verkopers/promotors onder andere verplicht om:

  • een badge te dragen en zichtzelf te kunnen identificeren;

  • duidelijk herkenbare kleding te dragen met daarop de naam en/of het logo van de adverteerder;

  • zich te onthouden van huis-aan-huismarketing op zon- en feestdagen, vóór 10.00 en na 20.00 uur op zaterdag en vóór 09.00 en na 21.00 op werkdagen;

  • leeftijdsbegrenzingen te respecteren, waaronder een verbod om proefverpakkingen uit te delen aan kinderen onder de 13 jaar zonder toestemming van hun ouders/verzorgers;

  • zich te onthouden van het benaderen van consumenten samen met meer dan één andere verkoper/promotor;

  • mededelingen van consumenten dat ze geen verkoop aan de deur wensen te respecteren.

Bureaus die zich bezighouden met fieldmarketing zijn bovendien verplicht om een door de code voorgeschreven klachtprocedure aan te bieden.

Behalve de Reclamecode Fieldmarketing brengt 2016 wellicht ook nog een code op het gebied van cosmetische medische behandelingen (zoals plastische chirurgie). Het ziet ernaar uit dat de code een standaardtekst zal voorschrijven die de consument waarschuwt voor mogelijke negatieve gevolgen: “Kijk uit, jezelf mooier maken kan lelijk uitpakken. Een geslaagde ingreep begint bij een goede arts”. Over de inhoud van deze code wordt nog onderhandeld.
 
Bram Duivenvoorde

New self-regulation in the Netherlands: Advertising Code on Field Marketing

As in most years, the year 2016 comes with the introduction of new self-regulation in Dutch advertising law. There is one new self-regulatory code: the Advertising Code on Field Marketing (Reclamecode Fieldmarketing).

The Advertising Code on Field Marketing is valid as of 1 January 2016 and deals with any type of advertising in relation to sales and promotion outside of sales premises. This includes door-to-door marketing as well as e.g. distributing flyers or samples on the street. The code contains several general and specific rules in relation to these activities. Amongst others, field marketers must:

  • be able to identify themselves and wear a badge;

  • wear recognizable clothing bearing the logo or name of the advertiser;

  • not approach a consumer with more than one other field marketer;

  • respect age restrictions, including e.g. a prohibition to provide samples to children under 13 without their parents’ consent;

  • only conduct door-to-door marketing between 09:00 and 21:00 on weekdays and between 10:00 and 20:00 on Saturdays (door-to-door marketing on Sundays and holidays is not allowed);

  • respect the expression of consumers that field marketing is not wanted.

In addition, advertising agencies conducting field marketing are required to have a complaint handling procedure.

Apart from the Advertising Code on Field Marketing, 2016 will perhaps also see the introduction of self-regulation on aesthetic medicine (such as plastic surgery).  Rules on this topic, which are likely to include a warning that aesthetic medical treatment may “turn out ugly” is still under negotiation.

Bram Duivenvoorde

Daniël Haije