Niet goed, geld nog steeds terug?

Afbeelding-nieuwtje-Marissa.jpg

Shoppen doen we allemaal wel eens online. Dan komt het ook voor dat iets tegenvalt of niet past, en dus retour kan. Volledig legitiem. Een nieuwe, niet zo legitieme categorie lijkt echter geboren: “ik heb het gebruikt, maar het bevalt toch niet zo goed”. Of het nou gaat om een kledingstuk dat niet het verwachte aantal complimenten oplevert, een boek waarbij de eerste bladzijde meteen scheurt of een gadget dat in no time een deuk oploopt. Je kunt het zo gek niet bedenken of mensen sturen het nog. Webshops voelen zich opgelicht en opperen een zwarte lijst voor ‘slechte consumenten’. Maar kan dat eigenlijk wel? En hoe zit dat met de privacy? 

Onze nationale privacywet, de Wet Bescherming Persoonsgegevens, bepaalt wat er allemaal mag gebeuren met persoonsgegevens. Dit zijn gegevens aan de hand waarvan iemand geïndividualiseerd kan worden binnen een groep mensen. Die informatie geeft macht waardoor de verzameling, gebruik en het verwerken ervan aan strikte regels gebonden is. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) ziet hierop toe. Voor het opstellen van een zwarte lijst heef het CBP een checklist opgesteld met regels waaraan men moet voldoen. Conclusie, het moet voor de consument van te voren duidelijk zijn welk gedrag resulteert in een plekje op de zwarte lijst, zodat zij hun gedrag daarop af kunnen stemmen, en wat je kunt doen om er weer vanaf te komen. Bovendien moet de lijst gemeld worden bij het CBP, is vaak een voorafgaand onderzoek vereist en gelden voor lijsten die gedeeld worden met anderen in de branche nog eens aanvullende eisen. Geen makkelijke exercitie dus, maar in theorie mogelijk. Dan rest de praktische vraag: gaat het helpen? Waarschijnlijk niet. Het wordt lastiger, maar met een beetje creativiteit omzeil je de lijst. Want wie heeft er nou nog nooit een nieuwe inlognaam aangemaakt om van een extra korting gebruik te kunnen maken? En met een prepaid creditcard creëer je relatief eenvoudig een extra betaalmanier. Wie echt wil, kan dus nog steeds. Door de vele privacyregels is het bovendien niet erg waarschijnlijk dat de lijst er daadwerkelijk zal komen, eerdere voorstellen hebben het in ieder geval niet gehaald. Thuiswinkel.org pleit er daarom voor om de wet te wijzigingen. Maar ook dat lijkt niet erg waarschijnlijk. Dus niet goed? Geld nog steeds terug.

Marissa Brinks


Not satisfied, money-back guarantee still valid?

We do all shop online occasionally. Then it also happens that something does not meet our expectation or does not fit and so must be returned. Entirely legitimate. However, a new not very legitimate category seems to have been born: “I used it, but on second thought I don’t really like it”. Whether it concerns a clothing item that does not produce the expected number of compliments, a book from which the first page is immediately torn out or a gadget which is dented in no time. The things people return try our imagination. Web shops feel conned and suggest a blacklist for ‘bad consumers’. But is this really allowed? And what about privacy? 

Our national privacy act, the Act on Protection of Personal Data lays down what is allowed with personal data, i.e. data on the basis of which someone can be individualized within a group of persons. Such information empowers and as a result their gathering, use and processing are bound by strict rules. The Dutch Board on Protection of Personal Data (CBP) supervises this. For the purposes of making a blacklist the CBP has drawn up a checklist with rules that must be complied with. Conclusion, it must be clear to the consumer beforehand what behavior results into a place on the blacklist, so they can adjust their behavior to this, and the action to take for removal from the blacklist. Moreover, the list must be reported to the CBP, often preliminary investigation is required and to lists shared with other organizations in the industry supplementary conditions apply. In short, this is not as easy as it seems, but in theory it is possible. Remains the practical question: will it help? Probably not. It becomes harder, but with a little bit of creativity the list can be circumvented. For who never created a new login name to use for a supplementary discount? And with a prepaid credit card it is rather easy to create a supplementary payment method. And so, if you really want to, you still can. Because of the many privacy rules it is moreover not very likely that the list will actually come about, previous proposals never got accepted anyway. Thuiswinkel.org therefore advocates law amendments. But this does not seem very likely either. And so you can still get your money back.

Marissa Brinks

Daniël Haije