Kleine lettertjes nodig? TV-commercial Eye Wish niet misleidend
Volledige informatie geven over bijvoorbeeld een kortingsactie, is in de meeste media onmogelijk. In een TV-commercial kun je bijvoorbeeld nooit álle voorwaarden benoemen; wie dat wel doet laat de hoofdboodschap geheid verloren gaan. Toch is het altijd oppassen, want de consument mag niet misleid worden. Het is dus zaak om de juiste match te vinden tussen helder en toch aantrekkelijk communiceren. Daarbij moet essentiële informatie over een kortingsactie worden genoemd. Maar niet alle uitzonderingen daarop zijn essentieel, zo laat een recente uitspraak van het College van Beroep van de Reclame Code Commissie zien.
De Reclame Code Commissie oordeelde in eerste instantie dat de campagne van Eye Wish, waarin de klant een gratis tweede merkmontuur werd beloofd, misleidend was. De Commissie overwoog dat het feit dat gekozen kon worden uit monturen tot en met 200 euro – en niet daarboven – een beperking van het aanbod was die in de commercial zelf genoemd had moeten worden.
Het College van Beroep komt daarop terug. De klant kon namelijk uit ruim 600 monturen kiezen, twee-derde van de totale collectie van Eye Wish. Daarmee was de beperking niet dusdanig dat deze had te gelden als “essentiële informatie”. Een algemene verwijzing naar de voorwaarden op de website van Eye Wish was daarom voldoende.
Deze zaak is behandeld voor Eye Wish door Ebba Hoogenraad en Bram Duivenvoorde.