Bigger is better

Per 1 januari 2015 is de Reclamecode Cosmetische Producten (RCP) in werking getreden. Wij schreven hier al over in NIEUWS 2015-01. Inmiddels is de eerste (en tot nu toe) enige beslissing van de Reclame Code Commissie (RCC) over de RCP gepubliceerd. Onderwerp van de beslissing: een TVC voor Prodent White Now Men.

Deze ‘mannelijke’ tandpasta wordt aangeprezen als “Onverslaanbaar. Direct wittere tanden na één keer poetsen”. In beeld is te zien hoe een man met flonkerende witte tanden een feestje bezoekt, waardoor hij de aandacht van alle aanwezigen trekt. Klager vond dit misleidend, omdat de beelden overduidelijk gemanipuleerd zijn. Artikel 4 RCP bepaalt echter dat duidelijk overdreven afbeeldingen die niet serieus of louter illustratief bedoeld zijn, niet misleidend zijn. Nu duidelijk is (dat zegt klager immers zelf) dat de beelden overdreven zijn, is de TVC niet misleidend en wordt de klacht afgewezen. Lesson learned? Bij cosmetica geldt: hoe overdrevener het effect is afgebeeld, hoe minder snel dit misleidend zal zijn.

Sarah Arayess

Bigger is better

As from 1 January 2015 the Advertising Code for Cosmetic Products (ACP) is effective. We already paid attention to this Code in NEWS 2015-01. Recently the Advertising Code Committee (ACC) published its first decision based on the ACP. Subject of the decision: a TVC for Prodent White Now Men.

This ‘masculine’ toothpaste was advertised as “Unbeatable. Direct whiter teeth after brushing once”. The TVC shows a man with sparkling white teeth visiting a party – being in the center of attention. The complainant deemed this TVC to be misleading, as the images in the TVC showing the effect were clearly manipulated. Article 4 ACP provides that images that are clearly overdone and lack any serious intention or are merely illustrative, are not misleading. As the shown effect in the TVC is clearly exaggerated (which the complainant acknowledges), the TVC is not misleading. Lesson learned? As far as cosmetics are concerned: the more the effects are exaggerated, the less quickly the advertisement will be deemed misleading. 

Sarah Arayess

Daniël Haije