Accepteren

Algemene-Voorwaarden-accepteren-reclamerecht-advocaat.jpg

Klik jij meestal ook gewoon maar blind op ‘accepteren’ als je weer eens door Apple, Facebook of een ander bedrijf wordt geïnformeerd dat hun voorwaarden zijn gewijzigd? De meeste mensen lopen niet echt warm voor het lezen van ellenlange  juridische documenten over vrijwaringen en privacy settings. Je wilt gewoon je iTunes bibliotheek in, en rap wat!

LinkedIn heeft sinds 26 maart ook nieuwe gebruiksvoorwaarden. Daarvoor heb je niet eens toestemming hoeven geven, het is gewoon zo. Maar mag dat wel? Het antwoord is ja. De LinkedIn gebruiksvoorwaarden zijn algemene voorwaarden, bedingen die zijn opgesteld om in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen. Zolang er aan een aantal wettelijk geregelde vereisten is voldaan, mag een bedrijf eenzijdig dit soort voorwaarden opstellen. En als er ook een zogenaamd wijzigingsbeding is opgenomen, mag het bedrijf deze voorwaarden ook eenzijdig aanpassen. Uiteraard mogen de algemene voorwaarden niet onredelijk bezwarend zijn (de wetgever heeft zelfs een zwarte lijst met onredelijke  voorwaarden opgenomen) en moet het bedrijf de nieuwe voorwaarden aan zijn gebruikers beschikbaar stellen. Dit laatste mag (in dit geval) per mail, zoals LinkedIn heeft gedaan. 

Bedrijven die hun voorwaarden wijzigen zijn aan de orde van de dag. Waarom schrijven wij er dan toch een stukje over? Nou, juist daarom. Omdat het zo vaak voorkomt. Voorwaarden en privacy policies worden continu gewijzigd en jij wordt verplicht om akkoord te gaan als je van de dienst gebruik wilt blijven maken.

Wat nu te doen als eenvoudige gebruiker? Het beste advies dat wij kunnen geven (waarvoor je niet alsnog al die saaie gebruiksvoorwaarden hoeft te lezen) is dit: check regelmatig je privacy settings en pas ze zo nodig aan. Uiteindelijk blijven we allemaal zelf verantwoordelijk voor het beschermen van onze privacy, en kunnen we er niet op vertrouwen dat de bedrijven dit wel voor ons doen.

Dorothée de Rooy

Accept

Do you usually just click ‘accept’ when Apple or Facebook bombards you with the umpteenth new version of their user agreement? Most people don’t really get excited about the idea of reading through page long legal documents on indemnities and privacy settings. You just want to get into your iTunes library!

LinkedIn have adjusted their user agreement per 26th of March 2014. And you didn’t even need to accept those new terms, they just exist now. Are they allowed to just do that? The answer is yes. The LinkedIn user agreement can be considered general conditions (algemene voorwaarden), conditions that are meant to be included in several agreements. As long as certain legal criteria are met companies are allowed to unilaterally draft and alter their general conditions. Of course these general conditions can’t be unnecessarily onerous (the lawmaker has even drawn up a list of conditions that are definitely considered as such), and the company must make the new conditions available to their users. The latter can be done by email (in this case), as LinkedIn did.

Companies change their user agreements all the time. So why do we bother to write this article at all? For exactly that reason. Companies changing their terms and policies is so very commonplace, and users are forced to accept them if they wish to continue using the offered service.

So what’s a simple end user to do? The best advice we can give you (that doesn’t require reading through mind-numbingly boring legal docs) is this: check your privacy settings (and change them if needed) on a regular basis. In the end, we are responsible for protecting our own privacy and we cannot rely on companies to do it for us.

Dorothée de Rooy

Daniël Haije