Dit is geen #adv
Heeft u een Twitter account? Ziet u sinds kort dan ook steeds vaker #spon, #adv of #paid voorbijkomen? Dat heeft een reden. Sinds 1 januari is de nieuwe Reclamecode Social Media (“RSM”) van kracht. De tijd van sluikreclame op Twitter en andere social media is voorbij. Lang leve de transparantie!In een gesponsorde tweet moet nu duidelijk worden aangegeven dat het om reclame gaat, bijvoorbeeld door een hashtag te gebruiken als #spon, #paid, #sample, #adv, of #prom.
Voor de inwerkingtreding van de RSM tikte de Reclame Code Commissie adverteerders ook al op de vingers voor misleidend Twittergedrag. Eind vorig jaar deed zij een aanbeveling aan chauffeursdienst Uber. Verschillende bekende Britse sterren lieten zich op het microblog wel erg enthousiast uit over de dienst. Het bleek dat de ‘celebs’ in ruil voor hun positieve tweets gratis credits kregen voor toekomstige Uber ritjes. De Commissie vond dat de tweets hierdoor als reclame aangemerkt moesten worden. Als deze uitspraak nu was gedaan had de Commissie Uber opgedragen om #paid in de tweets te laten zetten.
Adverteerders wees dus gewaarschuwd. Als u geld of andere voordelen biedt in ruil voor een positieve tweet, dan wordt deze tweet gezien als reclame. Let er dus op dat in dit soort tweets een hashtag als #spon of #paid wordt geplaatst.
Dorothée de Rooy
This is not an #adv
Do you have a Twitter account? Have you noticed an increase of tweets containing the hash tags #spon, #adv or #paid? There’s a reason for that. Since the beginning of this year the new (Dutch) Advertising Code for Social Media (Reclamecode Social Media or “RSM”) has been in force. The days of camouflaged advertising are over. Long live transparency!
A sponsored tweet should now clearly indicate that it is advertisement, for example by adding the hash tag #spon, #paid, #sample, #adv, or #prom.
Before the RSM took effect, the Dutch Advertising Code Committee would occasionally give advertisers a slap on the wrist for misleading Twitter behavior. Late last year the Committee issued a recommendation to car service Uber. Several famous Britons had been posting very enthusiastic feedback on the microblog. Apparently, the celebs where receiving free credits from Uber for all their positive tweets. The Committee ruled that these tweets should therefore be considered as advertisement. Had this recommendation been made today, then the Committee would have instructed Uber to add #paid to these tweets.
Advertisers be aware. If you offer money or other advantages in exchange for a positive tweet, this is considered advertisement. So make sure that tweets like this contain hash tags like spon or #paid.
Dorothée de Rooy