Alleen voor AH bonuskaarthouders

[:nl]Het is alweer een tijdje geleden dat de Route 99-campagne van Albert Heijn uitgezonden werd. U weet wel, die gezellige supermarktmanager, die op zijn boodschappenkar omgebouwd tot Harley langs de schappen rijdt en ons “99 aanbiedingen voor 99 cent” liet zien. Recentelijk besliste de voorzitter van de Reclame Code Commissie (RCC) dat essentiële informatie in deze commercial ontbreekt en dat de uiting daarom misleidend is. De 99 cent-aanbiedingen golden namelijk alleen voor AH bonuskaarthouders en dat bleek niet voldoende duidelijk uit de tv-spot, zo oordeelde de voorzitter.

Ik ging ervan uit dat iedereen tegenwoordig in het bezit is van een AH bonuskaart. Die gedachte is volgens de RCC kennelijk te kort door de bocht. Er bestaan mensen zonder AH bonuskaart. Zij kunnen niet profiteren van de 99 cent-aanbiedingen. En dat had Albert Heijn duidelijker moeten communiceren, aldus de voorzitter van de RCC. Opmerkelijk genoeg was het volgens de voorzitter onvoldoende dat in de tag-on de volgende tekst verscheen: “Kijk voor de actievoorwaarden op ah.nl. Aanbiedingen geldig op vertoon van uw bonuskaart”. Hoewel de gemiddelde consument volgens de voorzitter de commercial en de tag-on als één geheel beschouwt, zou de informatie uit de tag-on de consument gemakkelijk kunnen ontgaan omdat deze maar zo kort in beeld is. Die argumentatie kan ik niet helemaal volgen. De disclaimer van Albert Heijn is toch vrij helder. Dat de consument de informatie zou kunnen missen omdat deze informatie enkel in de tag-on verschijnt en niet in de commercial zelf, had mij dan een logischer argument geleken.

Christine Fontaine – advocaat reclamerecht
[:en]It's been a while since Albert Heijn aired its Route 99 campaign. Do you remember the always smiling supermarket manager whose shopping trolley converted into a Harley motorcycle? He drove along the shelves and showed us "99 deals for 99 cents" showed. Recently, the chairman of the Advertising Code Committee (RCC) decided that essential information is missing in this commercial and that it is therefore misleading. Only AH Bonus cardholders could benefit from the 99-cent deals and, according to the chairman, that was not  made sufficiently clear in the TV spot.

I assumed that nowadays everyone has an AH Bonus card. According to the RCCm that thought is apparently too simplistic. There are people without AH bonus card. And those people cannot benefit from the 99-cent deals. Albert Heijn should have communicated this much clearer, decides the chairman of the RCC. Remarkably enough, the chairman also found that the tag on was not enough. The following text appeared in the tag on: "Check the terms and conditions at ah.nl. Offers only valid on presentation of your Bonus card ". The chairman confirmed that the average consumer would consider the commercial and the tag-on as one complete entity. However, he also stated that the information in the tag on can easily be missed by the average consumer because it only briefly shown. Honestly, I cannot quite follow that argument. Albert Heijn’s disclaimer is pretty clear. A more logical argument, if any, in my opinion would have been that the consumer might miss the information because this information is only shown in the tag-on and does not appear in the commercial itself.

Christine Fontaine – advertising lawyer
[:]

Daniël Haije