Becel Pro-activ: geen woord gelogen

[:nl]Jaarlijks reikt de organisatie Foodwatch het ‘Gouden Windei’ uit aan het bedrijf dat er – volgens Foodwatch - de meest misleidende voedselmarketing op nahoudt. Dit jaar ging het Windei naar Unilever voor de campagne rondom Becel Pro-activ. Daarin beweert het margarinemerk dat zijn product actief het cholesterol verlaagt, en volgens Foodwatch is die claim misleidend. Maar de kritiek lijkt onterecht, want Unilever onderbouwt de claims voldoende met wetenschappelijke onderzoeken. Ook de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) keurt dergelijke claims over verlaging van het cholesterol door plantensterolen goed. Het wekt dan ook geen verbazing dat na de uitreiking van het Gouden Windei – halverwege dit jaar – de nodige tegengeluiden te horen waren.
Onlangs kreeg Unilever het weer voor de kiezen, dit keer bij de Reclame Code Commissie (RCC). De klacht ging over de zin op de verpakking van Becel Pro-activ: “Dit product is uitsluitend bedoeld voor mensen die hun cholesterolgehalte willen verlagen”. Deze mededeling is verplicht voor voedingsmiddelen waaraan plantensterolen zijn toegevoegd. Volgens de klager had er op de verpakking moeten staan dat het product alleen is bedoeld voor mensen met een te hoog cholesterolgehalte, zoals op de Becel Pro-activ-verpakkingen in Duitsland en Oostenrijk staat. Volgens de klager zouden Nederlandse consumenten uit angst voor een te hoog cholesterolgehalte preventief Becel Pro-activ op hun brood gaan smeren, en dat zou schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. De RCC wees de klacht af en volgde het verweer van Unilever: Becel Pro-activ verlaagt niet alleen een te hoog, maar ook een normaal cholesterol. En er is voldoende bewijs dat van veiligheidsrisico’s geen sprake is.  De waarschuwingen op de Duitse en Oostenrijkse verpakkingen staan er alleen omdat Becel Pro-activ daar als dieetproduct wordt gezien. Dan heb je weer met andere regels te maken.
Hoewel Unilever ook dit jaar veel kritiek heeft gekregen, bewijst ook deze uitspraak weer dat Becel Pro-activ doet wat het zegt. En dat is precies waar het om gaat bij gezondheidsclaims en etiketteringsvoorschriften. Als het klopt, dan heb je niet alleen een mooi product, maar ook goed campagnemateriaal!
Christine Fontaine[:en]Each year the Foodwatch organisation awards the "Gouden Windei" to the company that has the most misleading food marketing according to Foodwatch. This year it went to Unilever for its Becel Pro-activ campaign. The margarine mark alleges that its product actively reduces cholesterol and this claim is misleading according to Foodwatch. However, the criticism seems unfair because Unilever does substantiate the claims adequately with scientific research. The European Food Safety Authority (EFSA) also approves such claims about lowering cholesterol with plant sterols. It is therefore not surprising that opposing views were raised after the award of the Gouden Windei, halfway through this year.
Unilever was confronted again recently, this time by the Advertising Code Authority (RCC). The complaint was about the sentence on the packaging of Becel Pro-activ: "This product is only intended for people who wish to lower their cholesterol". This statement is obligatory for foodstuffs that have had plant sterols added to them. According to the complainant, the packaging should have said that the product is only intended for people whose cholesterol is too high as stated on the Becel Pro-activ packaging in Germany and Austria. According to the complainant, Dutch consumers would start spreading Becel Pro-activ on their bread because they are worried about high cholesterol, and that could be harmful to their health. The RCC dismissed the complaint and followed the defence of Unilever: Becel Pro-activ not only lowers cholesterol that is too high but also normal cholesterol. There is adequate proof that there are no safety risks. The warnings are given on the German and Austrian packages only because Becel Pro-activ is viewed there as a diet product which means that there are other rules.
Even though Unilever has received a lot of criticism this year, this ruling proves once again that Becel Pro-activ does what it says. And that is precisely what health claims and labelling regulations are about. If it is true then you not only have a great product but also great campaign material!
Christine Fontaine[:]

Daniël Haije