Snoep verstandig …

[:nl]Fruittella, dat lekkere vierkante zachte snoepje, sponsort het televisieprogramma Goede Tijden Slechte Tijden. De aankondiging dat ’het programma mede mogelijk is gemaakt door ‘Fruittella, vierkant de fruitigste’  kwam in de vorm van een ‘billboard’: een kort reclamefragment voor en na het programma en tussendoor. Wat zien we? Een tienermeisje snoept uit de volle snoeppot. Op de achtergrond vaart langzaam een rubberboot voorbij. In het tweede fragment, tien minuten later, is de snoeppot half leeg. Aan het slot van het programma, bij het derde en laatste fragment, eet het meisje haar laatste snoepje; de pot is leeg. Het rubberbootje is ondertussen maar een klein stukje verder gevaren.
De Reclame Code Commissie ziet hierin geen humor. Nee, dit is in strijd met de Reclame Code voor Voedingsmiddelen (artikel 6): hier wordt overmatige consumptie getoond. Ook het aansporen tot excessief gebruik is verboden.
Snoepreclame op televisie moet afgebeelde pictogram van de gestileerde tandenborstel in beeld vertonen (Code voor Zoetwaren, toevallig ook artikel 6). Moet dit pictogram ook staan op de billboarding fragmenten waarin de sponsor wordt vermeld? Dat was nog onbekend. Maar nu heeft de Reclame Code Commissie duidelijk gemaakt: billboarding is een vorm van reclame als bedoeld in artikel 1 van de Nederlandse  Reclame Code en de Code voor Zoetwaren. Dus: voortaan ook deze tandenborstel in beeld op de snoep-billboarding van sponsors rondom televisieprogramma’s.
Ebba Hoogenraad[:en]Fruittella, that tasty soft square sweet, sponsors the television programme Goede Tijden Slechte Tijden. The announcement that “this programme is made possible by ‘Fruittella, vierkant de fruitigste’” came in the form of a “billboard”: a short advertising fragment before, after the programme, and at intervals during it. What do we see? A teenage girl eating sweets from a full sweet jar. In the background a dinghy passes slowly by. In the second fragment, ten minutes later, the sweet jar is half empty. At the end of the programme, in the third and final fragment, the girl eats her last sweet; the jar is empty. But the dinghy has only gone a little bit further.
The Advertising Code Committee does not find this amusing. It violates the Advertising Code for Foodstuffs (article 6): showing excessive consumption. Even encouraging excessive consumption is prohibited.
Sweet advertisements on television must show the pictogram of the styled toothbrush. (Code for Confectionery, also article 6 coincidentally). Does this pictogram also have to be shown on the billboarding fragments referring to the sponsor? This was not yet known but the Advertising Code Committee has now made it clear that: billboarding is a type of advertising as meant in article 1 of the Dutch Advertising Code and the Code for Confectionery. Therefore: this toothbrush must be shown on the sweet billboarding of sponsors for television programmes from now on.
Ebba Hoogenraad[:]

Daniël Haije