Kleuren maken informatie over geneesmiddel tot reclame

[:nl]Informatie kan letterlijk verkleuren tot reclame door het gebruik van kleuren in een informatiefolder. Dit blijkt uit een recent advies van de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR). De CGR meent dat de verkoop wordt bevorderd en extra belangstelling wordt gewekt voor producten door teksten in een bepaalde kleur weer te geven. Dan is het geen informatie, maar reclame, aldus de CGR.

Verzoekster vraagt advies aan de CGR. Zij werkt bij een apotheek en verzorgt alle contacten met klanten: (ziekenhuis)apotheken in Nederland. Om deze klanten te informeren over de verkrijgbaarheid van bepaalde geneesmiddelen wil zij iedere twee maanden een informatiebulletin met nieuwe producten in het assortiment en algemene informatie rondsturen. Aan de CGR de vraag: is dit een reclamefolder?

De CGR oordeelt dat een deel van de folder reclame is en niet louter informatie. Drie elementen die de verkoop van de geneesmiddelen volgens de CGR bevorderen: a) teksten in kleur in combinatie met b) afbeeldingen van de vorm van het product en c) vermelding van de indicatie en dosering. Verkoopbevordering is reclame (artikel 1 lid 1 sub xx Geneesmiddelenwet). Zo komt de CGR dus tot haar conclusie: dit gedeelte van de folder is reclame.

De opmaak van de folder maakt het dus blijkbaar tot reclame. Op zich valt hier iets voor de zeggen. Dingen mooier maken om de verkoop van producten te bevorderen is de essentie van de reclamebranche. Maar de CGR gaat wel erg ver in haar oordeel. Wat blijkt verderop uit het advies? Niet alleen een combinatie de drie bovengenoemde elementen maakt een deel van de folder tot reclame, zelfs alléén het weergeven van een product(naam) in een rode kleur is reclame voor dat product. De rode kleur wekt namelijk extra belangstelling.

De CGR legt de definitie van reclame uit de Geneesmiddelenwet hier wel erg streng uit door ‘extra belangstelling’ als criterium te nemen. Zelf zegt de CGR ook dat haar advies veel beperkingen oplegt die niet passen in de huidige tijd. Deze beperkingen zijn echter wél in lijn met de reclameregels voor geneesmiddelen en daarom noodzakelijk volgens de CGR. Je kan niet veel meer doen dan op een hele zakelijk manier informatie geven over geneesmiddelen. Speciale belangstelling voor één product wekken is niet toegestaan.

Het is altijd belangrijk om te weten of je reclame maakt of alleen informatie geeft. Of het nu gaat over gewone reclameregels of bijvoorbeeld over voedingsmiddelen (i.v.m. de Claimsverordening). Het grensgebied is soms lastig te bepalen; een beetje kleur kan voor geneesmiddelen blijkbaar al het verschil maken.

Christine Fontaine – advocaat reclamerecht en productregelgeving
[:en]Information can literally discolor into advertising by using colors in an information bulletin. This shows  a recent opinion of the Medicines Advertising Code Foundation (CGR). The CGR has the opinion that displaying texts in a certain color can support the sales promotion and create extra interest. This makes it advertising instead of information, states the CGR.

The applicant turns to the CGR for advice. She works in a pharmacy and handles all customer contacts: with (hospital) pharmacies in the Netherlands. To inform these customers about the availability of certain medicines, she wants to broadcast an information bulletin with new products in the range and general information every two months. The question for the CGR: is this bulletin advertisement?

The CGR finds that part of the bulletin is advertisement and not just information. According to the CGR three elements are supporting the sales promotion: a) texts in color in combination with b) images of the product shape and c) stating the indication and dosage. This is how the CGR draws the conclusion: this part of the brochure is advertisement.

Apparently the lay-out of the brochure makes it advertisement. Not very surprising, because creating a distinctive lay-out is core business in advertisement. However, this is a far-reaching opinion of the CGR. Guess what? Not only the three above mentioned elements make the brochure partly advertisement, also solely printing a product(name) in a red color makes it an ad for that specific product. This red color creates extra interest.

The CGR is very strict in interpreting the definition of advertisement as laid down in the Medicines Act by taking ‘extra interest’ as a criterion. Its opinion imposes many restrictions, agrees the CGR itself. But these restrictions are in keeping with the strict advertising rules for medicines. Nothing much to do then just give information about medicines in a very businesslike manner. Creating extra interest is not allowed.

It is always important to know whether you are advertising a product or only providing information about it. Whether it is about the general advertising rules or e.g. about foods (the Claims Regulation). The boundary is sometimes difficult to determine; a little color apparently can make all the difference in case of medicines.

Christine Fontaine – product information and advertising lawyer
[:]

Daniël Haije