Nieuwe Etiketteringsverordening
[:nl]
Voor sommigen lijkt december 2014 nog erg ver weg. Voor de voedingsmiddelenindustrie komt die datum echter schrikbarend snel dichterbij. Vanaf dat moment zullen nieuwe regels voor etiketten van voedingsmiddelen gelden. De Europese wetgever introduceerde eind 2011 Verordening 1169/2011 waarin deze nieuwe regels staan. Kort samengevat: etiketten van voedingsmiddelen moeten duidelijker worden!
Zo moeten allergenen op het etiket worden benadrukt. Bijvoorbeeld door een andere kleur of lettertype te gebruiken of de allergenen te onderstrepen. Zodat deze voor de consument duidelijk herkenbaar zijn. Ook moet de bron van plantaardige oliën en vetten worden vermeld en vaak ook het land van oorsprong van het product. Voor alle verplichte informatie op het etiket moet de lettergrootte minimaal 1,2 millimeter zijn.
Uiteraard gelden verschillende overgangsmaatregelen. Voedingsmiddelen die vóór 13 december 2014 in de handel zijn gebracht en nog niet aan de regels van de verordening voldoen, mogen worden verhandeld totdat de voorraden op zijn. Maar de nieuwe regels werpen nu al wel hun schaduw vooruit. De industrie kent lange doorloopprocedures voor het aanpassen van etiketten.
Kim Braber, levensmiddelen advocaat
[:en]
December 2014 still seems a long way off for some. However, for the foodstuffs industry that date is approaching alarmingly fast. From that time onwards, new rules will apply for labelling foodstuffs. At the end of 2011 the European legislature introduced Regulation 1169/2011 containing these new rules. Briefly summarised: labels on foodstuffs must be clearer!
Allergens must be emphasised on the label, for example by using a different colour or font or by underlining the allergens so that they are clearly recognisable to the consumer. The source of vegetable oils and fats must also be stated and often the country of origin of the product as well. All the obligatory information on the label must be at least 1.2 mm font size.
Obviously various transitional measures apply. Foodstuffs put onto the market before 13 December 2014 that do not yet meet the rules of the regulation may be sold until stock runs out. However, the new rules are already casting their shadow. The industry has long procedures in place to amend labels.
Kim Braber
[:]