Albert Heijn dwingt Dirk van den Broek tot rectificatie

[:nl]

Dirk van den Broek moet een vergelijkende reclame rectificeren. In een paginagrote advertentie in enkele landelijke dagbladen vergeleek Dirk van den Broek een 'boodschappenmandje' met een aantal producten van Albert Heijn. Dirk's conclusie: "Kom maar naar Dirk, dan ben je 20% goedkoper af". Niet dus, zo liet Albert Heijn voor de Amsterdamse voorzieningenrechter zien. De gebruikte prijzen blijken onjuist, de producten zijn niet vergelijkbaar, de optelling is niet goed en ook de percentages zijn foutief berekend (ten nadele van AH). Dit maakt de reclame ongeoorloofd.
Op bevel van de voorzieningenrechter moet Dirk van den Broek deze misleidende reclame rechtzetten: een halve pagina in het De Telegraaf en het Algemeen Dagblad, dus op dezelfde plek als waar de ongeoorloofde reclame had gestaan. Ook moet in alle Dirk van den Broek winkels een poster worden opgehangen. De rechter maakte er haast mee: gisteren was de zitting, vandaag al een vonnis. Dan kan de rectificatie net nog in de komende zaterdagkrant mee. De bevolen rectificatie is kraakhelder. Een prijsvergelijking mag, maar die moet dan wel eerlijk zijn. De wet stelt daarvoor strenge regels.
Maarten Haak
Albert Heijn wordt bijgestaan door Ebba Hoogenraad en Daan van Eek, reclamerecht advocaten bij Hoogenraad & Haak

[:en]

The Dutch supermarket Dirk van den Broek must correct a comparative advertisement. In a one page ad in some national newspapers Dirk van den Broek compared a 'shopping cart' with some products from market leader Albert Heijn. Dirk's advice: "Come to Dirk, that is 20% cheaper!". Not! So showed Albert Heijn to the Amsterdam Interlocutory Court. The prices stated were proven incorrect, the products cannot be compared, the calculation is incorrect and even the percentages have been calculated on a wrong basis (detrimental to Albert Heijn).
The Amsterdam Interlocutory Court has now ordered Dirk van den Broek to correct its misleading advertising: a half page rectification in the national newspapers De Telegraaf and Algemeen Dagblad in which the false advertising had been published. Furthermore in all stores a rectification poster must be shown during a week. The Court did not take long to decide: the session took place yesterday, and today a judgment was rendered already. That makes sure that the rectification will be published nationwide on Saturday. The ordered rectification is as clear as it can be. Anyone can compare prices, but the comparison must be in accordance with the strict rules for comparative advertising.
Maarten Haak
In this case Albert Heijn is represented by Hoogenraad & Haak (Ebba Hoogenraad and Daan van Eek, specialists in Dutch advertising law)

[:]

Daniël Haije