Korting is niet gratis
[:nl]Het blijft oppassen met het woord ‘gratis’ bij kortings- of spaaracties. Zo werd ook C1000 onlangs door de Reclame Code Commissie (RCC) op de vingers getikt.
Bij C1000 kreeg je bij iedere besteding van 10 Euro één tankzegel. C1000 communiceerderde daarbij dat je met een volle spaarkaart voor 10 Euro gratis kon tanken bij Total. Dat vond de RCC misleidend. De 10 Euro gratis tanken gold namelijk alleen bij een minimale afname van 20 liter brandstof. Dat dit door C1000 duidelijk in de actievoorwaarden werd vermeld maakte dat niet anders.
Op de zwarte lijst behorende bij artikel 8.5 bij de Nederlandse Reclame Code staan manieren van reclame maken die zonder meer misleidend zijn. Op basis van die lijst is het altijd misleidend om een product als ‘gratis’ te omschrijven, ‘terwijl de consument iets anders moet betalen dan de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het product af te halen dan wel dit te laten bezorgen’.
De RCC oordeelt in dit geval dat vast is komen te staan dat van het aanbod alleen gebruik kan worden gemaakt indien minimaal 20 liter brandstof wordt afgenomen. Gelet op de brandstofprijzen is het niet mogelijk 20 liter brandstof te tanken voor € 10. Dat betekent dat altijd een bedrag moet worden bijbetaald. Onder die omstandigheden is weliswaar sprake van een korting van € 10, maar kan niet worden gesteld dat wordt gespaard voor “10 Euro gratis tanken”, aldus de RCC.
Het is de vraag of de RCC tot hetzelfde oordeel was gekomen als C1000 in de uiting zelf duidelijk had gecommuniceerd dat minimaal 20 liter brandstof moest wordt afgenomen. Want is dan nog wel sprake van misleiding? Noem een korting in ieder geval niet ‘gratis’ als voor de consument niet duidelijk is dat hij aanvullende kosten moet maken om op het aanbod in te gaan!
Lees hier de beslissing van de RCC
Kim Braber, reclamerecht advocaat[:en]The use of the statement 'free' in discount promotions is risky. The supermarket C1000 was recently faced with that when the Dutch Advertising Code Committee (RCC) judged that a C1000 advertising was misleading.
By shopping at C1000 customers could save for 10 Euros of free fuel at Total. According to the RCC that was misleading. The 10 Euro free fuel did only apply by a minimum purchase of 20 liters of fuel. Although this was clearly stated in the terms and conditions it did not make any difference.
Based on the Dutch Advertising Code it is misleading to describe a product as ‘free’ if the consumer has to pay anything other than the unavoidable cost of responding to the commercial practice and collecting or paying for delivery of the item.
In this case the RCC judged that it is established that the 10 Euro free fuel only applies if at least 20 liters of fuel is purchased. Given the fuel prices it is not possible to purchase 20 liters fuel for € 10. This means that consumers should always pay an extra amount. Under these circumstances the RCC judged that C1000 should have called it a discount of € 10 and the statement “10 Euro of free fuel” is misleading.
It is questionable whether the RCC would have arrived to the same opinion if C1000 had clearly mentioned in the advertisement that at least 20 liters of fuel should be purchased. Would that be misleading? Anyhow, do not call a discount ‘free’ if it is not clear for the consumer that he has to pay additional costs to take up an offer.
Kim Braber, advertising law attorney
Read the decision here[:]