Limburgse Asperge-crèmesoep: niet misleidend

[:nl]Over de Limburgse Asperge-crèmesoep van Honig is al eerder veel te doen geweest. Door Foodwatch werd dit product genomineerd voor de verkiezing van het ‘Gouden Windei 2011’. Dit Gouden Windei wordt jaarlijks door Foodwatch uitgereikt aan de voedselfabrikant die het meest misleidende product verkoopt. De Limburgse Asperge-crèmesoep van Honig eindigde uiteindelijk op de vierde plaats.
De RCC oordeelde onlangs echter dat de verpakking geen verkeerde verwachtingen bij de consument wekt. In de soep zijn daadwerkelijk asperges verwerkt. De (geringe) hoeveelheid van 0,5 % blijkt uit de ingrediëntendeclaratie. De naam van het product geeft slechts de specifieke smaak en de kenmerkende ingrediënten waaruit het product bestaat aan. De RCC gaat er wederom van uit dat de “gemiddelde omzichtige, oplettende consument” de ingrediëntendeclaratie op het etiket leest om te weten te komen wat er precies in het product zit (zie Johma scharreleisalade).
Ook zal de consument bij het zien van de naam “Limburgse Asperge-crèmesoep” niet menen dat het product daadwerkelijk uit Limburg komt of met (uitsluitend) Limburgse ingrediënten is gemaakt, zo oordeelt de RCC. Het woord ‘Limburgse’ verwijst naar de bijzondere receptuur van de soep (met peterselie en kervel) waardoor deze een verassende smaak krijgt: niets meer, en niets minder. De RCC vindt het ook niet misleidend dat niet specifiek wordt vermeld dat sprake is van een “basisproduct”. Uit de ‘groentetip’ op de achterzijde van de verpakking blijkt dat ook andere ingrediënten kunnen worden toegevoegd aan de soep. In feite is dus sprake van een “basissoep”.
So again: What’s in a name?
Lees hier de uitspraak.
Eva Rog - den Ouden, reclame advocaat
[:en]There has already been much controversy about the Limburg Asparagus cream soup of Honig. This product was nominated for the election of the "Golden wind egg” 2011 by Foodwatch. The “Golden wind egg” is annually awarded by Foodwatch to the food manufacturer that sells the most misleading product. The Limburg Asparagus cream soup of Honig eventually finished in fourth place.
The Dutch Advertising Code Commission (RCC), however, recently ruled that the package of the Limburg Asparagus cream soup does not give the consumer false expectations. The soup actually contains asparagus. The (small) amount of 0.5% is shown in the list of ingredients. The name of the product only tells the specific flavor and the characteristic ingredients of which the product consists of. The RCC, once again, assumes that the "average” consumer reads the list of ingredients on the label to find out what exactly is in the product (see Johma scharreleisalade)
Also according to the RCC, by seeing the name "Limburg Asparagus cream soup" the consumer will not think that the product actually comes from Limburg or (only) contains ingredients from Limburg. The word 'Limburg' refers to the special recipe of the soup (with parsley and chervil), making it a “surprising taste”; nothing more, nothing less. The RCC also finds it not misleading to not specifically mention that the soup is a “base soup". The ‘vegetable tip' on the back of the package shows clearly that other ingredients can be added to the soup. So, in fact the soup is a "base soup".
So again: What’s in a name?
Read the decision here .
Eva Rog - den Ouden, advertising lawyer in the Netherlands

[:]

Daniël Haije