Stilzwijgende toestemming LinkedIn gebruik foto’s en namen

[:nl]
Gaat LinkedIn Facebook achterna? Er is deze week nogal wat ophef ontstaan over de verandering in de accountstellingen door LinkedIn. Sinds juni dit jaar kan LinkedIn de namen en foto’s van leden gebruiken voor advertenties van derden op haar website. Daar hebben LinkedIn leden automatisch toestemming voor gegeven; op ieder profiel is die optie standaard aangevinkt.
Mag LinkedIn dat zo maar doen? In ieder geval niet op basis van de privacyregels die in Nederland gelden. Voor het gebruik van persoonsgegevens zoals foto’s en namen is ondubbelzinnige toestemming nodig (opt-in). Die toestemming hebben de LinkedIn leden niet gegeven. LinkedIn biedt alleen de mogelijkheid om die toestemming achteraf terug te draaien (opt-out). (Zie voor een instructie hieronder).
LinkedIn geeft overigens in haar eigen privacy verklaring aan dat zij haar leden via e-mail of op de website informeert bij een significante wijziging in haar privacy beleid. Van zo’n significante wijziging lijkt mij hier sprake. Maar het is zeer twijfelachtig of LinkedIn aan haar eigen voorwaarden heeft voldaan. Naar eigen zeggen heeft LinkedIn de veranderingen in twee blogs op de site vermeld en in een banner die bij het inloggen verscheen. Maar niemand lijkt die banner nog gezien te hebben….

Kim Braber

Toestemming intrekken:

Klik op je naam (rechtsboven in beeld) en in het menu dat verschijnt op “Settings”. Klik vervolgens op ‘Account’ en daarna “Manage Social Advertising”. Zet tot slot het vinkje UIT bij "LinkedIn may use my name & photo in social advertising”.

[:en]
Will LinkedIn follow Facebook? The changes in the account settings of LinkedIn caused quite some commotion this week. Since last June LinkedIn can use the names and photographs of its members for third party advertisements on its website. LinkedIn members tacitly agreed with this; at each LinkedIn profile this option is checked by default.
Can LinkedIn just do that? Not according to the privacy rules that apply in the Netherlands. For the use of personal information such as names and photographs unambiguous consent is required (opt in). LinkedIn members never gave this kind of consent. LinkedIn only offers members the right to reverse their consent afterwards (opt-out). (See below for instructions).
In its own privacy statement LinkedIn states that in the event that there are significant changes in its privacy policy LinkedIn will inform members on the website or by sending an email. It seems to me that the use of names and photographs is such a significant change. It is not very likely that LinkedIn fulfils the obligation of its own privacy policy. LinkedIn says that it has communicated the changes in two blogs on the website and in a banner that appeared at the login. However, no one seems to have seen that banner yet ....

Kim Braber

Revoke consent:

Click on your name (top right) and in the menu that appears on "Settings". Then click on “Account and "Manage Social Advertising". Finally, tick off the box for "use my name and LinkedIn May photo in social advertising".
[:]

Daniël Haije