Mediq moet logo wijzigen

[:nl]De landelijke keten Mediq Apotheken moet haar logo en huisstijl wijzigen. Dat besliste de rechtbank Utrecht onlangs. De auteursrechten op het logo en de huisstijl waren in 2005 bij de ontwerper gebleven; Mediq en haar moedermaatschappij hadden alleen een licentie voor gebruik in Nederland. De apotheekformule bleek zo’n succes dat deze ook in Polen en België is uitgerold. Maar voor die landen had Mediq geen licentie. Op overtreding van de licentievoorwaarden staat een contractuele boete van bijna 2 miljoen euro. De rechtbank hield Mediq aan die afspraak en ging niet over tot matiging van dit bedrag. Ook mocht de ontwerper de licentie opzeggen. Mediq moet nu een geheel nieuwe huisstijl laten maken. Het vonnis laat nog eens zien hoe belangrijk het is dat opdrachtgever en ontwerper goede afspraken maken over de rechten op een nieuw te ontwikkelen logo of huisstijl. Mediq is echt niet de enige onderneming die op dit punt een steekje liet vallen.
Maarten Haak, auteursrecht advocaat[:en]The largest Dutch pharmacy Mediq must change its logo and trade dress, so the district court of Utrecht recently decided. The copyright on the Mediq logo and the trade dress had remained with the designer in 2005. Mediq and its holding company had a licence for use in the Netherlands only. The pharmacy formula proved its success and was rolled out in Poland and Belgium. But Mediq had overlooked that it only had a Dutch licence. The parties had agreed to a penalty of €2 million euros in case of an infringement. The court did not moderate the penalty: pacta sunt servanda. In addition SVT terminated the licence. Mediq now has to look for a new logo and trade dress for its pharmacies. The judgment underlines the importance of a solid agreement between the commissioner and the designer about the IP rights to a new logo or trade dress. Mediq is surely not the only company that made an expensive mistake on this part.
Maarten Haak, Netherlands copyright lawyer[:]

Daniël Haije