Webwinkels kunnen aansprakelijk worden gesteld voor de verkoop van namaakgoederen

[:nl]L’Oréal voert al jaren een strijd tegen eBay over de verkoop van namaakproducten en testers van parfums via deze elektronische marktplaats. L’Oréal heeft hiertoe in verschillende landen, onder andere in Engeland, een procedure aangespannen tegen eBay.
Het cosmeticabedrijf wil eBay aansprakelijk houden voor (het faciliteren van) de verkoop van inbreukmakende parfums en andere cosmetische producten. Ook zou eBay de merken van L’Oréal niet in advertenties op haar eigen website en via Google (Adwords) mogen gebruiken. De Engelse rechter heeft aan het Europese Hof van Justitie (de hoogste rechter in Europa) een aantal vragen voorgelegd, die op 12 juli 2011 zijn beantwoord.
Het Hof maakt allereerst duidelijk dat de verkoop van testflacons, die voor demonstratie aan de consument zijn bestemd, vrijwel altijd als merkinbreuk moeten worden aangemerkt. Deze testers zijn nooit in de handel gebracht en dus is géén sprake van uitputting van het merkrecht.
Daarnaast kan de merkhouder, in dit geval L’Oréal, eBay verbieden om met behulp van Adwords reclame te maken via Google, wanneer die advertentie het onmogelijk of moeilijk maakt voor de gemiddelde consument om te weten of genoemde waren afkomstig zijn van de merkhouder of een economisch met hem verbonden onderneming. Dat criterium kenden wij al van de zaak Google France.
Verder blijkt uit de uitspraak dat de aansprakelijkheidsuitsluiting voor tussenpersonen van toepassing kan zijn op elektronische marktplaatsen zoals eBay (artikel 14 E-commerce richtlijn). Wanneer eBay een neutrale rol speelt, zou zij zich op deze aansprakelijkheidsuitsluiting kunnen beroepen. Dan gelden de normale regels van de aansprakelijkheidsuitsluiting: wanneer een tussenpersoon kennis heeft (gehad) van de onwettige feiten of omstandigheden dient zij prompt te handelen om de informatie te verwijderen. Wanneer eBay echter een actieve rol speelt, waardoor zij “kennis had van of controle had over de opgeslagen gegevens”, dan kan eBay zich niet meer op de uitsluiting van haar aansprakelijkheid beroepen. eBay heeft een actieve rol wanneer ze de gebruikers van haar marktplaats helpt bij het optimaliseren van de wijze waarop verkoopaanbiedingen worden getoond of het helpt bij het bevorderen van de verkoop. Het is aan de nationale rechter om te beoordelen of dit het geval is.
Het Hof vindt ook dat eBay soms maatregelen moet treffen om te voorkomen dat nieuwe inbreuken plaatsvinden. Volgens het Hof mag de rechter eBay daartoe bevelen geven. Deze bevelen mogen niet het actief checken van alle gegevens van klanten inhouden of een permanent verbod om die producten van dat merk op eBay te verkopen. De bevelen moeten doeltreffend, evenredig en afschikkend zijn en mogen geen belemmeringen voor legitiem handelsverkeer scheppen.
Lees hier de uitspraak.
Eva Rog - den Ouden
[:en]For years L’Oreal has been fighting against eBay regarding the sale of counterfeit perfumes and testers through this electronic marketplace. L’Oreal has initiated proceedings against eBay in several different countries, including England. The cosmetics company wants to hold eBay liable for (facilitating) the sale of infringing perfumes and other cosmetic products. Also, L’Oreal is of the opinion that eBay may not use the L’Oreal trademarks in advertisements on her own websites or via Google (Adwords). The English court has referred several questions to the European Court of Justice (the highest court in Europe), which have been answered on 12 July 2011.
The ECJ makes clear that the sale of testers, designated for demonstration to customers, should almost always be regarded as trademark infringement. These testers have never been put on the European market and therefore the trademark rights have not been exhausted.
The trademark owner, in this case L’Oréal, may prohibit eBay to advertise via Google (with Adwords) if it is not clear to the average consumer from the advertisement whether there is a link between the advertiser and the trademark owner. This criterion follows from the Google France decision.
Furthermore, from the judgement it appears that the exclusion of liability for intermediaries could also apply to electronic marketplaces like eBay (article 14 E-commerce Directive) if eBay plays a neutral role. Then the normal rules apply: if an intermediary has knowledge of illegal facts or circumstances it must act promptly to remove this information. If eBay plays an active role by which it has knowledge of or control over stored data, eBay cannot rely on this liability exclusion. eBay plays an active role if she helps users of the marketplace to optimise the way sales offers will be displayed or helps promoting sales. It is up to the national court to determine whether eBay plays an active or a neutral role.
The ECJ also finds that in some instances eBay must take measures to prevent that new infringements take place. According to the ECJ, national courts may order these measures. These may however not include the active checking of customer details or a permanent ban to sell products of a particular brand on eBay. The measures must be effective, proportionate and dissuasive and may not create barriers to legitimate trade.
Read the decision here.
Eva Rog - den Ouden
[:]

Daniël Haije