Gezondheidsclaim in Google Ad of via Twitter?

[:nl]Nieuwe media, nieuwe regels? Niet als het gaat om gebruik van een gezondheidsclaim in een Google Ad. Net als in de ‘oude’ wereld mag de Google Ad geen verboden medische claim zijn. Dus geen ‘blaasontsteking Google Ad’ bij een cranberry advertentie. Zelfs niet als het aloude volkswijsheid is dat het helpt.
Omdat een Ad weinig tekst kan bevatten mogen de verplichte vermeldingen volgens de KOAG/KAG worden ingekort tot ‘lees bijsluiter’ en ‘lees verpakking’. De link moet dan wel direct terechtkomen op de webpagina met de volledige verplichte bijsluiter tekst en contra-indicaties.
Een positieve tweet doorplaatsen op de website van het product? Als adverteerder maak je daarmee de tweet tot je eigen standpunt. En dus wordt de inhoud toegerekend aan de adverteerder. Een verboden medische claim in een tweet kan dus niet op de productwebsite worden geplaatst. De KOAG/KAG beschouwt dit soort tweets als een ‘testimonial’.
Ebba Hoogenraad, reclamerecht advocaat

[:en]New media, new rules? Not when it comes to using a health claim or a Google AdWord ad. As in the old world, in the Google Ad medical claims are prohibited. So no "Google Ad cystitis" in a cranberry ad. Even when the old folk wisdom is that it helps.
Because an ad consists only of a small text, the mandatory information may be shortened to "read the leaflet" and "read the package" according to Dutch KOAG / KAG regulations. The link should direct instantly to the web page with the full mandatory patient information leaflet and contraindications.
Positive tweet posted on the website of the product? As an advertiser, in the tweet you state your own view. And so the content is attributed to the advertiser. A prohibited medical claim in a tweet can not be placed on the product website. In the Netherlands the KOAG / KAG regards this kind of tweets as a 'testimonial'.
Ebba Hoogenraad
[:]

Daniël Haije