Een nieuwe SMS Reclamecode per 15 mei 2011
[:nl]Nieuw per 15 mei: introductie van een verplicht logo in TV, print en internet reclame voor SMS aanbieders. De SMS aanbieder moet het logo (zie afbeelding hiernaast) links of rechts bovenaan iedere reclame-uiting (laten) plaatsen, volledig zichtbaar zonder te scrollen.In de bovenste helft van het logo moet worden vermeld of het gaat om een abonnement of een eenmalige sms-dienst. In de onderste helft van het logo moeten de kosten per week danwel per maand worden weergegeven in geval van een abonnement. In geval van een eenmalige dienst de kosten per item of per chat.Deze regel staat in de nieuwe reclamecode SMS-dienstverlening (SMS Reclamecode) die geldig is vanaf 15 mei 2011. Deze vervangt daarmee de versie die gold vanaf 1 april 2009. De SMS Reclamecode is als Bijzondere reclamecode onderdeel van de Nederlandse Reclamecode. Doel is het stellen van duidelijke criteria aan reclame voor SMS diensten zodat misleiding bij de consument kan worden voorkomen.Als de SMS aanbieder zich niet houdt aan deze regels kunnen consumenten en concurrenten een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.Lees hier de nieuwe SMS ReclamecodeEva den Ouden[:][:en]New per 15 May: the introduction of a compulsory logo in TV, print and internet advertising for SMS providers. The SMS providers should place the logo (see picture) on the left or right top of every SMS advertisement, completely visibly without scrolling.In the upper half of the logo it should be stated whether the SMS service concerned is a subscription (“Abonnement”) or a one-time service (“Eenmalig”). In the lower half of the logo the costs per week or month should be mentioned in case of a subscription. And in case of a one-time service the cost per item or chat.This rule results from the new Advertising Code on SMS-services (SMS Advertising Code), valid as from 15 May 2011. This code replaces the version in force from 1 April 2009. The SMS Advertising Code is a special part of the Dutch Advertising Code. The aim of this code is to set clear-cut criteria for SMS advertisements, in order to prevent misleading of consumers.If the SMS provider fails to comply with these rules, consumers and competitors may file a complaint with the Advertising Code CommitteeRead the new SMS Advertising Code here.Eva den Ouden[:]