Meermalen proosten met één glas!

[:nl]Met zulke prijzen blijf je proosten? Stimuleert deze zin het alcoholgebruik en is het daarom verboden? Nee, vindt de Reclame Code Commissie: dit is reclametaal, en zeker geen aanzetten tot drankmisbruik.De Reclamecode Commissie (RCC) wijst de klacht tegen een reclame-uiting van Gall & Gall af. Er wordt geen overmatige consumptie van alcohol gesuggereerd of gestimuleerd. En er is geen strijd met artikel 18 Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA) op basis waarvan collectieve reclame voor soorten alcohol niet is toegestaan.Gall & Gall adverteert in haar digitale nieuwsbrief met de teksten “Met zulke prijzen….blijf je proosten!” en “altijd 100 wijnen onder 5 euro”. Volgens de klager (het zal mij niet verbazen als dat STAP* is geweest) wordt daarmee overmatige consumptie van wijn gestimuleerd. En dat zou in strijd zijn met artikel 1 RVA. Op grond van wetenschappelijke literatuur zou een lage prijs voor alcohol bijdragen aan alcoholconsumptie, aldus de klager. Bovendien zou het woord ‘proosten’ kunnen worden vervangen door ‘drinken’. De RCC volgt de klager niet: Er is sprake van enige in reclame gebruikelijke overdrijving. Normaal gesproken wordt immers niet vaker dan één maal geproost. Bovendien kan met één glas meermalen worden geproost.De klacht had daarnaast ook betrekking op de voorpagina van het ‘100 wijnen boekje’ van Gall & Gall. De tekst “altijd 100 wijnen onder 5 euro” was geplaatst tegen de achtergrond van merkloze flessen wijn. Dat vond de klager in strijd met artikel 18 RVA.Ook deze klacht wijst de RCC wijst af. Naar het oordeel van de Commissie moet de voorpagina van het ‘100 wijnen boekje’ niet op zichzelf worden beschouwd. Maar in combinatie met de inhoud van het boekje. Het boekje is in zijn geheel een reclame-uiting van Gall & Gall.De wijnen op de voorpagina allemaal zijn opgenomen in het boekje. Allemaal onder de aanduiding van plaats, streek of land herkomst. Dat is volgens de RCC in overeenstemming met artikel 18 RVA: “Toegestaan is slechts reclame voor alcoholhoudende drank onder aanduiding van de merk of handelsnaam, en bij wijn tevens onder aanduiding van de plaats, streek of land van herkomst”.Gall & Gall hoeft de voorpagina van haar ‘100 wijnen boekje’ niet aan te passen.Kim Braber* Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid.Lees de uitspraak van de RCC hier[:en]With these prices you keep on toasting? Does this sentence encourage alcohol consumption? No, is the answer of the Dutch Advertising Code Committee: this is normal advertising language, and it does certainly not incites irresponsible consumption.The Code Committee dismissed the complaint against an advertisement of the famous Dutch liquor dealer Gall & Gall. There is no suggestion or encouragement of excessive alcohol consumption. And Article 18 of the self regulatory Advertising Code for Alcoholic Beverage (RVA) - in which is stated that collective advertising for a specific type of alcohol is not permitted - is not violated.In the digital newsletter of Gall & Gall the following texts were used "With these prices. ... you keep on toasting!" and "Always 100 wines priced under 5 euro”. The complainant (I would not be suprised if STAP is the complainant*) was of the opinion that this encouraged excessive consumption of wine. And that would be contrary to article 1 RVA. The complainant argued that according to literature a low price for alcohol contributes to alcohol consumption. And the word ‘toasting’ can be replaced by 'drinking'. The Code Committee did not follow the complainant: The consumer will consider the texts as usual advertising exaggeration. One does usually not toast more than once. Moreover, with one glass several toasts can be made.The complaint also related to the front page of the booklet '100 Wines' of Gall & Gall. The text "Always 100 wines priced under 5 euro" was placed against the background of bottles of unbranded wines. In view of the complainant that was a violation of article 18 RVA.The Code Committee does also dismiss this claim. In the opinion of the Commission, the front page of the book '100 Wines' should not be assessed apart. But combined with the content of the booklet. So the booklet in its entirety is an advertisement for Gall & Gall.The wines on the front page are all included in the booklet. All under the designation of place, region or country of origin. According to the Code Committee that is in accordance with Article 18 RVA:“Advertising for alcoholic beverages is only permitted with designation of the brand or trade name, and in the case of wine, also with designation of the place or region of origin.”Gall & Gall does not have to change the front page of its book "100 Wines".Kim Braber* Nederlands Instituut for Alcoholbeleid (Dutch Institute for Alcohol Policy)Read the decision here[:]

Daniël Haije