De billboards van Suit Supply zijn toegestaan!

[:nl]Wie kent ze niet, de nieuwe billboards van de “Shameless” campagne van Suit Supply? Schaars geklede vrouwen en mannen in mooie pakken. Talloze klachten zijn hiertegen ingediend. De campagne zou in strijd zijn met de goede smaak en fatsoen en met de goede zeden. De Reclame Code Commissie vindt de billboards echter toelaatbaar.Veel klagers vinden de campagne schaamteloos. Zij storen zich er aan dat de billboards op drukke verkeerspunten staan en dat een ieder ongevraagd wordt geconfronteerd met seks. Op de website van Suit Supply kunnen mensen ten minste nog zelf “wegklikken” van deze onsmakelijke en stuitende uitingen, die volgens hen niets met het product te maken hebben. Klagers vragen zich af welke boodschap wordt overgedragen aan de kinderen die dagelijks langs deze billboards fietsen. De campagne is vrouwonvriendelijk en toont een scheve machtspositie, vinden zij.Volgens Suit Supply zijn de uitingen weliswaar uitdagend en sexy, maar niet pornografisch. De foto’s – gemaakt door de bekende fotograaf Carli Hermès – zijn van mooie kwaliteit en hebben een hoog kunstzinnig gehalte. De geportretteerde vrouwen zijn modern, zelfbewust en hebben de afgebeelde situatie onder controle. Ze is geen lust object, maar juist een “partner-in-crime” van de man.Er wordt overduidelijk totaal verschillend gedacht over de vraag of de uitingen, die onmiskenbaar seksueel getint zijn, toelaatbaar zijn. De Reclame Code Commissie dient zich terughoudend op te stellen bij de beoordeling of een dergelijke uiting in strijd is met de goede smaak en fatsoen en met de goede zeden. Uiteindelijk oordeelt de Reclame Code Commissie dat de verwijzing naar seksualiteit op de billboards niet de grenzen van de goede smaak en fatsoen en de goede zeden overschrijdt. De wijze waarop de man en de vrouw in de uitingen zijn afgebeeld, getuigt niet van gebrek aan respect jegens de vrouw. De Reclame Code Commissie wijst de klachten af.Eva den Ouden[:en]

Who is not familiar with the billboards of the new "Shameless" campaign by Suit Supply? Scarcely dressed women and men in nice suits. Numerous complaints have been filed against this campaign. It would be in violation with the requirements of good taste, decency and morality. However, the Advertising Code Committee finds the billboards permissible.
Many complainants find the campaign shameless. They are disturbed by the fact that the billboards are placed at busy traffic junctions and everyone is faced, unsolicited, with sex. On the website of Suit Supply people are at least able to decide themselves to "click away" from these (in their view) distasteful and shocking images, which have nothing to do with the product. Complainants wonder what message is transferred to the children that will pass by these billboards daily. According to them, the campaign is unfriendly towards women and shows an imbalance between men and women.
Suit Supply agrees that the expressions are indeed challenging and sexy, but not pornographic. The photos - taken by renowned photographer Carli Hermès - are of good quality and have a high artistic value. The woman portrayed is modern, confident and does have the situation under control. She is not a sex object, but more a "partner-in-crime" to the man.
Clearly, the opinions vary widely on whether the advertisements are permissible. The Advertising Code Committee takes a cautious approach when assessing whether such expressions are in violation with the requirements of good taste, decency and morality. Ultimately, the Advertising Code Committee considers that the reference to sexuality on the billboards does not exceed these boundaries. The images do not demonstrate a lack of respect towards women. The Advertising Code Committee therefore rejects the complaints. In the UK and in Belgium comparable complaints have been upheld by local self regulatory authorities.
Eva den Ouden

[:]

Daniël Haije