100% natuurlijk van smaak mag!
[:nl]Zolang het over de smaak gaat mag er meer! Ook als het gaat om een verwijzing naar “natuurlijk”.
In de Allerhande maakt Sultana reclame voor Sultana Hartig. Daarin wordt door de bekende rode “sultana mascotte” een bord omhoog gehouden met de tekst “100% natuurlijk van smaak”. De woorden “van smaak” zijn in een kleiner lettertype afgebeeld dan de woorden “100% natuurlijk”. Hierover werd een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC). Volgens klaagster suggereert de uiting dat Sultana Hartig 100% natuurlijk is, en daarmee ‘groen’ en ‘puur natuur’. Terwijl uit de ingrediëntenlijst volgt dat wel 42 verschillende ingrediënten en E-nummers zijn gebruikt. De suggestie dat alleen ‘puur natuurlijke ingrediënten’ worden gebruikt is volgens klaagster niet waar, misleiding dus.
De RCC heeft de klacht afgewezen: “100% natuurlijk” heeft specifiek betrekking op de ‘smaak’ van het product en niet op de ‘ingrediënten’ ervan. Het feit dat de woorden “van smaak” kleiner zijn afgebeeld dan de woorden “100% natuurlijk” doet daar niet aan af. Uit de uiting volgt verder ook niet dat Sultana Hartig uitsluitend is gemaakt van natuurlijk ingrediënten. Op de verpakking staat duidelijk “hartige ingrediënten zoals kaas, tomaat en smaakvolle kruiden”. Geen limitatieve opsomming van de ingrediënten dus. Mocht de consument uit de mededeling “100% natuurlijk van smaak” de suggestie krijgen dat het om een gezond product gaat, dan nog is deze suggestie niet zodanig sterk dat de consument na het zien van de advertentie, het product als ‘puur natuur’ zal beschouwen.
Blijkbaar vindt de RCC dat uitingen die specifiek betrekking hebben op de smaak van een product geen gezondheidsclaim inhouden. Zij zegt hier namelijk niets over. Dit is iets om te onthouden: Een “100% natuurlijk” claim die betrekking heeft op de smaak van een product en waarbij de verdere uiting ook niet de suggestie van een gezond product wekt, is toegestaan en behoeft niet te voldoen aan de specifieke regels voor gezondheidsclaims.
Eva den Ouden
[:en]If you talk about flavour, a lot is possible! Even if you refer to the term “natural”.
In the Dutch supermarket magazine Allerhande Sultana advertises for Sultana Hartig (savoury biscuits). In the advertisement the famous Sultana mascot holds up a sign stating “100% natural flavour”. The word “flavour” is displayed in a smaller font than the words “100% natural”. A complaint was submitted to the Dutch Advertising Code Commission (“RCC”). According to the complainant the claim suggests that Sultana Hartig is 100% natural, and hence “green” and “pure”. While the ingredient list provides that 42 different ingredients and E-numbers are used. The suggestion that only “pure natural ingredients” are used is not true and this advertisement is thus misleading according to the complainant.
The RCC has rejected the complaint: “100% natural” specifically relates to the flavour of the product and not to the ingredients. The fact that the word “flavour” is displayed in a smaller font than the words “100% natural” does not alter this. The advertisement also does not suggest that Sultana Hartig is explicitly made from natural ingredients. The package clearly states “savoury ingredients such as cheese, tomato and tasty herbs”. This is not an exhaustive list of ingredients. Even if the consumer, by seeing the statement “100% natural flavour”, would think that it receives a healthy product, this suggestion is not so strong that the consumer would consider the product to be “purely natural”.
Apparently, the RCC is of the opinion that claims that specifically relate to the flavour of a product, do not imply a “health claim”, since it says nothing about this topic. This is something to remember: a “100% natural” claim that relates to the flavour of a product and where the entire advertisement does not suggest that the product is healthy, is allowed and does not have to comply to the specific rules of health claims.
Eva den Ouden
[:]