Olm: Ad fundum of ad Reclame Code Commissie?

[:nl]Bierbrouwer Olm heeft zich de woede op de hals gehaald van de alcoholbranche, verenigd in de belangenvereniging STIVA. Olm organiseert op 7 november a.s. in Weesp het “Olm StudentenWereldrecord”. Het is daarbij de bedoeling om zoveel mogelijk studenten samen een Olm biertje te laten drinken. De actie wordt onder meer gepromoot met een YouTube filmpje waarin een student een kloek glas Olm soldaat maakt. Op het evenement wordt gratis bier geschonken. Volgens de aan de actie gewijde website wordt daarnaast ook bier verloot aan de deelnemende verenigingen en disputen. STIVA noemt de actie in een persbericht stompzinnig en dreigt een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie. “De alcoholbranche houdt zich aan de regels van verantwoorde alcoholmarketing. Een actie zoals die van Olm is anno 2010 echt not done.” Olm wast intussen haar handen in onschuld.Alcoholreclame is aan strikte regels gebonden. Die regels staan in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA). Zo mag de reclame geen overmatige alcoholconsumptie tonen of stimuleren. Ook mag reclame voor alcoholhoudende drank geen personen tonen die jonger zijn (of lijken!) dan 25 jaar en die alcohol drinken. Of het YouTube filmpje hieraan voldoet lijkt mij twijfelachtig. Ook het weggeven/verloten van alcoholhoudende drank kan niet door de beugel (no pun intended).Helaas voor studerend Nederland lijkt het mij bijzonder sterk dat de actie zal worden doorgezet. Het lijkt eerder een marketingstunt om Olm onder de aandacht te brengen. Olm, bij deze.Daniël Haije, advocaat reclamerecht[:][:en]Brewer Olm has annoyed the alcohol industry, united in the interest group STIVA. On 7 November Olm hosts the "Olm StudentenWereldRecord" (Olm student world record). The aim is to gather as much students as possible to drink a glass of Olm together. The action is promoted by a YouTube video in which a student drinks a large glass of Olm. At the event Olm beer is free. According to the website dedicated to the promotion, participating clubs and fraternities can win supplies of Olm. In a press release STIVA calls the action stupid and threatens to file a complaint with the Advertising Code Committee. "The alcohol industry adheres to the rules of responsible alcohol marketing. An action like that of Olm in 2010 is really not done." Olm sees no problem with its promotion.Alcohol advertising is strictly regulated in the Netherlands. The rules can be found in the Advertising Code for Alcoholic beverages (RVA). For example, alcohol advertising is not allowed to show or encourage excessive alcohol consumption. Also, alcohol advertising may not not show persons under the age of 25 (or who look younger than 25!) that drink alcohol. Whether the YouTube video meets these requirements seems doubtful. Giving away alcoholic beverages is not permitted under the Advertising Code for Alcoholic beverages.Unfortunately for Dutch students it seems to me that the promotion will not take place. The whole promotion seems more like a marketing ploy to bring Olm to the attention of as much students as possible.Olm, from me to you.Daniel Haije, advertising lawyer[:]

Daniël Haije