Exit koekjesreclame op naschoolse opvang
[:nl]Iedere reclame voor voedingsmiddelen is voortaan verboden op naschoolse opvang, kinderdagverblijven en peuterspeelzalen, ongeacht op welke doelgroep de reclame is gericht. Verder is het hoge woord gesproken: reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen onder de 7 jaar is niet toegestaan. Dus geen advertentie voor een smakelijk koekje in Donald Duck. Maar ook in tijdschriften en op tv/radiozenders voor volwassenen geldt toch nog steeds een forse beperking: zodra meer dan 25 % van de kijkers/lezers bestaat uit kinderen onder de 7 jaar is reclame ook dan verboden. Hoe dit te bewijzen? Door algemeen in de markt geaccepteerd bereikonderzoek. Wie moet dat bewijzen? Vooralsnog degene die bij de Reclame Code Commissie klaagt. Het is dan aan de adverteerder om als verweer de bereikcijfers aan te leveren. De aangescherpte code is tot stand gekomen onder druk van het Kabinet die dreigde met wettelijke verboden. De Consumentenbond is mordicus tegen de nieuwe code want hij vindt de code niet ver genoeg gaan. Daarom heeft de Consumentenbond de code ook niet ondertekend. Desalniettemin is de code van kracht, en wel – met terugwerkende kracht – sinds 1 februari 2010. Overigens hanteren een aantal grote levensmiddelen spelers op de markt op vrijwillige basis de bedrijfspolicy: niet adverteren onder de 12 jaar (tenzij het product voedingskundig verantwoord is). Dit zijn Coca Cola, Burger King, Nestlé, Mars, Kraft, Danone, Ferrero, Pepsico, Unilever, General Mills, Kellog. De nieuwe code implementeert ook de regels uit de Claimsverordening. Zie voor de tekst www.reclamecode.nl.Ebba Hoogenraad[:][:en]Any advertising of foods is now banned at crèches, nurseries and kindergartens, regardless of which group is targeted with the advertising. Furthermore: no more food advertising aimed at children under 7 years. So no ads anymore for a tasty treat in Donald Duck magazine. But also in magazines and on TV / radio stations for adults still a significant limitation applies: when more than 25% of the audience are children under 7 years, advertising is also banned. How to prove? By generally accepted research in the market area. Who should prove? Yet the person who complains to the Advertising Code Committee . It is then up to the advertiser as a defence to provide the results of the research into the coverage of his advertising campaign. The enhanced code has come into effect under pressure from the Government, which threatened with legal prohibitions. The Consumer Association is opposed to the new code because the code should not be strict enough. For this reason the Consumers Association did not ratify the code. Nevertheless, the code became into effect, and it did so - retroactively - since February 1, 2010. On the other hand, a number of major food producers on the market voluntarily adopted a company policy: no advertising towards minors under 12 years old (unless the product is nutritionally sound). These companies are Coca Cola, Burger King, Nestlé, Mars, Kraft, Danone, Ferrero, Pepsico, Unilever, General Mills, Kellogg. The new code also implements the rules of the Claims Regulation. For the Dutch text please refer to www.reclamecode.nl (unfortunately the Advertising Code Committee has no English text available yet).Ebba Hoogenraad[:]