Gij zult niet spammen..

[:nl]Per 1 oktober 2009 geldt een algeheel spamverbod in Nederland. Er mogen dan geen ongevraagde elektronische berichten (e-mail, sms, nieuwsbrief en fax) meer verstuurd worden naar bedrijven. De opt-in is vanaf dat moment dus niet alleen vereist bij particulieren maar ook bij bedrijven.

Goed nieuws: er zijn nog steeds uitzonderingen. Een bedrijf dat een e-mailadres heeft verkregen bij de verkoop van een product of een dienst, mag dit bijvoorbeeld gebruiken om de eigenaar te informeren over soortgelijke producten of diensten, zelfs als daar destijds (tijdens de verkoop) niet expliciet toestemming voor is gegeven. Natuurlijk moet elke fax of nieuwsbrief etc. ook in zo’n geval wel altijd een opt-out bevatten.

De OPTA, de Onafhankelijke Post- en Telecomautoriteit, heeft aangekondigd streng te zullen toezien dat bedrijven en organisaties zich houden aan de regels. Bedrijven of organisaties die zich niet houden aan het spamverbod zijn strafbaar en riskeren een boete van maximaal 450.000 euro. De ontvanger van een ongevraagd bericht kan een klacht indienen bij www.spamklacht.nl als hij toch spam ontvangt. Wil men wel ongevraagde elektronische berichten blijven ontvangen, dan kan men dat doen door dit expliciet aan te geven, bijvoorbeeld op de eigen website.

Denkbaar is dat sommige aanbieders nog snel voor 1 oktober a.s. via een electronische mailing een opt-in zullen proberen te krijgen. Immers, nu kan het nog en direct mail is een gemakkelijke manier om bedrijven te benaderen om toestemming te krijgen. Bij de formulering van zo’n opt-in is het wel belangrijk om te realiseren dat de toestemming voor het sturen aan zakelijke e-mailadressen naar de letter moet worden gegeven door de werknemer én door het bedrijf zelf, dus niet alleen door de werknemer in persoon. Dat is wel een erg onpraktische consequentie. Het moet nog blijken of deze regel in de praktijk hard is.

Maud van der Leeuw
[:en]As of 1 October 2009, a general ban on spam applies in the Netherlands. It will be forbidden to send unsolicited electronic messages (e-mail, sms and fax) to companies. From that date opt-in rules not only apply to spam to individuals, but also to spam to companies. The good news for advertisers: there are still some exceptions. A company that obtained an e-mail address when selling a product or service, is allowed to use this to inform the addressee about comparable products or services, even if no explicit consent was given at the time of the sales. Of course every fax or e-mail must always contain an opt-out possibility. The Dutch telecoms watchdog OPTA announced that it will actively see on it that companies and organisations will follow these rules. Those who violate the ban on spam can be punished. They risk a (maximum) fine of EUR 450,000. Whoever receives an unsolicited e-mail, can complain on the website spamklacht.nl if he receives spam after all. Whoever wishes to keep receiving electronic messages, should state so explicitly, e.g. on the own website. It coud be unvisaged that some senders will quickly arrange an electronic mailing before 1 October 2009, including an opt-in option. That is an easy and allowable way to obtain the necessary opt-in for future mailings. But beware: when drafting such an opt-in, it must be realised that the consent for mailings to commercial e-mail addresses must, in principle, be given both by the employee whose e-mail address is concerned, and by the company that provided such address to its employee. It needs to be seen in practice whether this unpracticle rule will be forcefully applied. Maud van der Leeuw[:]

Daniël Haije