Sapph lingerie Dress Less to impress: toegestaan

[:nl]Veel publiciteit rondom de billboards van het lingeriemerk Sapph: Dress Less to impress. De fotomodellen (uit zichzelf al superslank) zijn gefotoshopt zodat ze er nu helemaal super-ideaal uitzien. Het heeft veel weg van een Barbie-model. Dit geeft een verkeerd beeld aan jonge vrouwen en mannen, meende meerdere voorbijgangers. Daarom zijn klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie: het zodanig manipuleren van fotomodellen is schadelijk voor de jeugd.
Inderdaad zal menige vrouw zich in deze foto’s niet herkennen; dergelijke afbeeldingen bevestigen de maatschappelijke ‘ideale’ norm, die in de praktijk zelden gehaald wordt.
Maar daarmee is het nog niet in strijd met de regelgeving. Photoshoppen is volgens de Reclame Code Commissie inmiddels een in reclame gebruikelijke, bij het publiek bekende techniek. Met maar een doel: het product verkopen. Dat is toegestaan. Ook is het volgens de Reclame Code Commissie niet aannemelijk dat de reclame uiting een bedreiging vormt voor de geestelijke en/of lichamelijke volksgezondheid. Wie dit soort reclames en de achterliggende beeldvorming en mentaliteit wil wijzigen zal dat op andere wijze moeten doen.
Ebba Hoogenraad
[:en]Much publicity was generated by the billboards of the lingerie brand Sapph: Less Dress to impress. The very slim photomodels have been photoshopped, giving them a super-perfect look, like the shapes of a Barbie puppet. Several passers-by thought of such advertising as giving a wrong example to young women and men. Therefore, complaints were filed at the Advertising Code Commission, stating that the manipulation of such models is harmful to the youth. Indeed, many women will realise that there own appearance is far from that of the girls in the Sapph advertising. Such images confirm the societal 'ideal' standard, which in practice is rarely achieved. However, this will not invoke a violation of the regulations. The Advertising Code Commission ruled that photoshopping as such is common practice in advertising and that the public is well-aware of this technique. It all serves only one goal: to sell the product and that is allowed. Moreover, according to the Advertising Code Commission it is not likely that the advertisement is violating the mental and/or physical health. Anyone who wishes to change this kind of advertisements and the underlying perceptions and attitudes will have to find other ways. Ebba Hoogenraad [:]

Daniël Haije