Nieuwe Reclame Code: misleiding en oneerlijke handel

[:nl]Brussel geeft steeds weer nieuwe regels. Ditmaal is op Europees niveau bepaald wat wel en niet mag bij het reclame maken. Misleidende handelspraktijken zijn verboden. En oneerlijke handelspraktijken ook. Inmiddels bestaat zelfs een ‘zwarte lijst’ met handelspraktijken die in álle gevallen ontoelaatbaar zijn. Zoals prijslokkertjes zonder voldoende voorraad, bait and switch aanbiedingen of misleidende advertorials.

Nederland loopt achter met het invoegen van die Europese regels in de Nederlandse wet. Dat had per 12 december 2007 gereed moeten zijn. Maar de Stichting Reclame Code is wél voortvarend. In samenspraak met de Vereniging voor Reclamerecht is de Nederlandse Reclame Code volledig vernieuwd. De teksten over wat misleiding is, en wat een oneerlijke handelspraktijk, zijn in de ‘NRC (nieuw)’ opgenomen. Het oude vertrouwde artikel 7 (misleiding) is uitgebreid met een artikel 8.1 t/m 8.5. De tekst is helaas moeilijk leesbaar en soms bijna onbegrijpelijk. Dat komt door Brussel. Positief is dat de NRC (nieuw) een kennelijke fout uit de Europese Richtlijn herstelt: ook concurrenten kunnen onderling bij via de NRC (nieuw) optreden tegen misleiding. Dus niet alleen Business to Consumer- reclame (BtoC) maar ook Business-to-Business (BtoB) reclame valt onder het verbod.

Een juridisch vreemd feit: de gewijzigde tekst van de NRC is op 1 februari 2008 met terugwerkende kracht (!) van toepassing verklaard op alle uitingen die sinds 12 december 2007 zijn verschenen …. Een kleine oneffenheid bij het positieve gegeven dat ook nu weer de zelfregulering het voortouw neemt ten opzichte van de Nederlandse wetgever.

Nu is het afwachten tot de eerste uitspraken over de nieuwe oneerlijke en misleidende handelspraktijken het licht zien.

Ebba Hoogenraad

(Zie ook de blog op Molblog)[:en]Brussels issues ever more regulations. Recently the do’s and don’ts in advertising are defined on a European level. Misleading trade practices are prohibited, as well as dishonest trading practices. A ‘blacklist’ of trading practices which are unacceptable in all circumstances is recently been made up, such as advertising offers while the product is not in stock, bait and switch offers and misleading advertorials. The Dutch government is behind schedule in the implementation of these European regulation in Dutch law. This should have been finalized by 12th of December 2007. The Stichting Reclame Code (Dutch Advertising Code Foundation) is more energetic. In cooperation with the Vereniging voor Reclamerecht the Nederlandse Reclame Code (Dutch Advertising Code) is completely rewritten. All definitions on misleading and dishonest trade practices are incorporated in the (new) NRC. The existing article 7 (misleading advertising) is extended with articles 8.1 to 8.5. Unfortunately the text is difficult, sometimes near impossible, to understand due to influences from European legislation. A positive aspect is that this (new) NRC corrects an obvious error in the European guideline: also competitors can, between themselves, act against misleading practices under the (new) NRC. Not just Business to Consumer-advertisements (BtoC) but also Business-to-Business (BtoB) advertisements fall under the scope of this the NRC (new). A peculiar legal fact: the altered text in the NRC is declared applicable on the 1st of February 2008 on all publications since 12th December 2007….. A minor setback to the positive fact is that again self regulation is ahead of Dutch law. We are now awaiting the first decisions on dishonest and misleading trade practices. Ebba Hoogenraad Click here for the full text of NRC (new).[:]

Daniël Haije