Aanpassing Europese reclameregels – hogere boetes, nieuwe misleidingsregels

Nieuws uit Europa: het Europees Parlement stemde op 17 april 2019 vóór aanpassing van de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken. Belangrijkste wijziging: veel hogere maximumboetes bij onder meer misleidende reclame.

Aanpassing Europese.jpg

De Europese Richtlijn Oneerlijke Handelsprakijken is de basis voor de Europese en Nederlandse wetgeving voor onder meer misleidende reclame. De Richtlijn uit 2005 wordt nu voor het eerst aangepast. De wetswijziging moet nog worden goedgekeurd door de Europese Raad. Lidstaten hebben daarna 24 maanden om de nationale wetgeving aan te passen aan de nieuwe regels.

Er komen strengere regels op het gebied van handhaving. Bij overtredingen in meerdere lidstaten moeten de autoriteiten een boete kunnen opleggen ter hoogte van vier procent van de jaaromzet. In Nederland worden boetes vooral opgelegd door de Autoriteit Consument & Markt. De maximumboete in Nederland is nu € 900.000.

De wetswijziging brengt ook nieuwe regels op het gebied van online reclame. Zo moeten webshops de consument gaan informeren hoe ze controleren of productreviews op hun websites echt zijn. Ook moeten vergelijkingssites informatie gaan geven over hoe hun zoekresultaten tot stand komen.

Een laatste belangrijke wijziging betreft het politiek gevoelige onderwerp van dual quality-producten. Uit onderzoek is gebleken dat producten in Midden- en Oost-Europa vaak van mindere kwaliteit zijn dan producten van dezelfde merken in de rest van Europa. Op basis van de nieuwe regels is de marketing voor die producten in Midden- en Oost-Europa misleidend wanneer de indruk wordt gewekt dat de producten dezelfde kwaliteit hebben als in andere lidstaten. Een belangrijke nieuwe regel voor grote exporterende bedrijven, vooral in de levensmiddelenindustrie.

Bram Duivenvoorde