A. Vogel oogdruppels: klinisch bewezen door Notified Body

A. Vogel.jpg

Reclame-uitingen van medische hulpmiddelen bevatten vaak claims over de werking van het product. Zo ook de televisiecommercial voor A. Vogel Extra Intensief oogdruppels: “Verzacht je droge ogen. A. Vogel oogdruppels geeft langdurige bevochtiging en verlichting.” Mag die claim worden gemaakt?Klager is verre van tevreden over de oogdruppels. Hij dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Misschien  helpen de oogdruppels bij droge ogen, maar bij zeer droge ogen “helpt het echt niet”.Vogel verweert zich dat de claims wel degelijk kloppen. Het product valt onder de categorie ‘medisch hulpmiddel klasse IIa’. Dat betekent dat het officieel is toegelaten op de Europese markt: de veiligheid en de werking zijn beoordeeld door een zogeheten ‘notified body’.

De certificering blijkt uit de CE-markering met het registratienummer op de verpakking van de oogdruppels.Ook de KOAG/KAG vindt dat de TVC is toegestaan: de tekst is in overeenstemming met de door de Notified Body toegelaten geclaimde werking.De Voorzitter van de Reclame Code Commissie geeft A. Vogel gelijk. Bewijs van naleving van claims moet over het algemeen zijn gebaseerd op klinische gegevens. De Voorzitter overweegt dat de controle en goedkeuring door een Notified Body bij de beoordeling van de klacht over misleiding moet worden meegewogen. A. Vogel kon aantonen dat de Notified Body specifiek heeft geoordeeld dat de aangeprezen oogdruppel in de reclame-uiting geclaimde werking heeft. Daarom vindt de Voorzitter een verdergaande onderbouwing niet nodig. De klacht wordt afgewezen. A. Vogel mag blijven zeggen dat haar oogdruppels droge ogen verzachten en langdurige bevochtiging en verlichting geeft.

Dit is een terechte en goede koers. Wanneer een Notified Body een bepaalde claim heeft beoordeeld en goedgekeurd, dan is nader bewijs van de claim door de adverteerder niet nodig. Uiteraard moet de tekst in de reclame-uiting wel in overeenstemming zijn met de door de Notified Body goedgekeurde werking. Dit is ook in lijn met het beoordelingsbeleid van de KOAG/KAG.

Ebba Hoogenraad

FoodDaphne Vrieling