ALERT: geen reclame voor ongeautoriseerd novel food

Levensmiddelenindustrie opgelet! De Reclame Code Commissie (RCC) verspreidde een Alert omdat reclame werd gemaakt voor ongeautoriseerd novel food. Een Alert is een manier om de overtreding onder de aandacht te brengen van een groot publiek. Dit gebeurt onder andere via de website en de sociale media van de Stichting Reclame Code. Met alle PR-gevolgen van dien.

Een adverteerder biedt een kuur aan met NMN (nicotinamide mononucleotide). Volgens de website zou het product niet alleen zorgen voor meer energie maar zelfs de hartfunctie verbeteren. Naar aanleiding van een klacht wint de RCC informatie in bij de Keuringsraad. Wat blijkt: NMN mag in de Europese Unie helemaal niet worden verkocht. De Europese Commissie heeft geoordeeld dat NMN een “ongeautoriseerd novel food” is.

Wat is een novel food? Dat is een ‘nieuw’ voedingsmiddel of ingrediënt dat niet eerder binnen de Europese Unie als voedingsmiddel is verkocht. Een novel food mag alleen na goedkeuring op de markt worden gebracht.

In de Code Aanprijzing Gezondheidsproducten (CAG) staat dat je geen reclame mag maken voor gezondheidsproducten die niet vervaardigd of verhandeld mogen worden. Daarom volgt een aanbeveling van de RCC. Maar daar laat de RCC het niet bij. De aanbeveling wordt als Alert verspreid, omdat de RCC een risico voor de menselijke gezondheid ziet.

Zo nu en dan stuurt de RCC een aanbeveling als Alert uit, maar in de regel pas als een adverteerder herhaaldelijk dezelfde overtreding begaat. Voor de NMN kuur volgt meteen een Alert vanwege het (mogelijke) gevaar voor de menselijke gezondheid. Let als levensmiddelenbedrijf dus goed op dat je geen producten verkoopt met ongeautoriseerde ingrediënten.

Myrna Teeuw