“#Ambassador”: betaalde samenwerking voldoende duidelijk?

Adverteerders en content creators moeten hun samenwerking voldoende duidelijk maken in reclame-uitingen. Dit kan bijvoorbeeld door “#ad”, maar er zijn ook andere manieren. Een voorbeeld is “#LiptoniceTeaAmbassador”.

Reclamecode Social Media & Influencer Marketing

De Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) bepaalt onder meer dat reclame via social mediaplatforms zoals Instagram en Facebook als zodanig herkenbaar moet zijn. Adverteerders én influencers, bloggers en andere content creators moeten in hun uitingen dus aangeven dat er een betaalde samenwerking is. Hashtags als “#ad” of “#reclame” maken dit volgens de RSM voldoende duidelijk. Ook teksten als “mede mogelijk gemaakt door”, “samenwerking met” of “gekregen van” zijn geschikt.

“LiptoniceTeaAmbassador”

De voorbeelden uit de RSM dienen als richtlijn maar zijn niet uitputtend. Het mag ook anders, als de reclame-uiting maar op voldoende duidelijke en directe wijze de betaalde samenwerking openbaart. Een expliciete vermelding van de samenwerking is niet nodig. Zo besliste de RCC onlangs dat de tekst “Ik ben deze zomer #LiptoniceTeaAmbassador van @liptoniceteanl!” voldoende duidelijk maakt dat er een betaalde samenwerking met Liptonice Tea is. Het woord “ambassadeur” duidt namelijk op een persoon die tegen betaling het gezicht is van een merk.

Praktische tip

Waar doe je nou goed aan als adverteerder? Gebruik een voorbeeld uit de RSM. Dat is de meest veilige optie. Voor de creatievelingen onder ons: wees je bewust van het criterium. Zorg ook voor heldere instructies aan jouw ‘promoter’. En content creators moeten in hun bericht de naam van de adverteerder noemen.

Luna Snellenberg