Bij Amazon gekocht! Of toch niet?

Op Amazon staat een mix van producten. Sommige worden door Amazon zelf op deze marktplaats aangeboden, maar dezelfde producten worden ook wel door derden verkocht. Amazon biedt zulke externe verkopers ondersteuning bij onder meer de verzending, opslag en retournering van producten die op Amazon worden aangeboden. Dit hybride bedrijfsmodel heeft Amazon in de problemen gebracht.

Christian Louboutin, de ontwerper van de bekende damesschoenen met rode zool, hield Amazon verantwoordelijk voor de verkoop van inbreukmakende schoenen op het platform. Louboutin vorderde een merkinbreukverbod. Amazon wees erop dat zij deze inbreukmakende schoenen niet zelf aanbood, maar dat dit door andere verkopers werd gedaan. Amazon had ook geen specifieke kennis van het aanbod van deze producten, gebruikte het merk dus niet zelf en was hiervoor ook niet aansprakelijk. Aldus Amazon.

Het Hof van Justitie geeft een specifieke regel voor de specifieke situatie van een hybride marktplaats: als de gebruiker van Amazon denkt dat Amazon de producten zelf aanbiedt of daar actief bij betrokken is, gebruikt Amazon het merk zelf en kan dus ook een inbreukverbod tegen Amazon worden uitgesproken. De Amazon-gebruiker zou dit kunnen denken doordat het Amazon logo bij verkoopaanbiedingen en –advertenties staat, of door de extra service die Amazon aan de verkopers op de Amazon marktplaats aanbiedt.

Als een hybride marktplaats zoals Amazon niet verantwoordelijk wil worden gehouden voor inbreuken op IP door externe verkopers, kan het platform maar beter duidelijk uitdragen dat die producten door derden worden aangeboden, zodat het platform voor dat aanbod dus niet verantwoordelijk kan worden gehouden. 

De oudere rechtspraak over online marktplaatsen, zoals L’Oréal/eBay blijft van belang: die gaat over ‘traditionele’ online marktplaatsen, waarop alleen derden actief zijn.

Mathijs Peijnenburg