Binnen 4 uur een recall en meldplicht bij onveilige levensmiddelen en diervoeders

“Onmiddellijk” handelen is een must bij onveilige levensmiddelen en diervoeders. Deze open norm uit de Europese wetgeving (Algemene Levensmiddelenverordening (178/2002) en Uitvoeringsverordening (931/2011)) is onlangs gespecificeerd in een nationale Beleidsregel. “Onmiddellijk” betekent dat binnen 4 (!) uur nadat er reden is om aan te nemen dat een product onveilig is een recall bij de consument moet worden ingezet. Binnen diezelfde 4 uur moet ook bij de NVWA worden gemeld van wie de producten zijn ontvangen en aan wie de producten zijn geleverd (1 stap terug en 1 stap verder in de keten). Daarom moeten bedrijven beschikken over systemen en procedures met behulp waarvan deze informatie op verzoek van de NVWA kan worden verstrekt. Hoewel het op basis van onder meer de Good Manufacturing Practice (het systeem van de diervoederbranche om de kwaliteit van producten te waarborgen) al langer de praktijk was om binnen 4 uur te handelen, is het nu een harde en strenge deadline geworden.

Exploitanten van levensmiddelenbedrijven en diervoerderbedrijven moeten op elk moment in staat zijn binnen 4 uur de juiste acties te ondernemen. Dus ook wanneer je net de werkdag afsluit, je midden in de nacht uit bed wordt gebeld en zelfs als je aan het kerstdiner zit. Alleen vanwege bijzondere omstandigheden kan worden afgeweken. Wat daar onder valt moet nog blijken…

Bij het niet naleven van de beleidsregels kan de NVWA een bestuurlijke boete opleggen van € 795 (bij 50 of minder medewerkers), of € 1590 (bij meer dan 50 medewerkers) per overtreding. Zorg dat je goed bij de tijd bent en wees voorbereid. 4 uur vliegt snel voorbij! Wij kunnen helpen bij het maken van een plan van aanpak.

Myrna Teeuw

FoodDaniel Haijefood, food law, recall