Andermans merk als domeinnaam: Mag dat…?

Je verkoopt producten van het merk van een ander. Je wil graag een webshop die gemakkelijk te vinden is voor klanten die geïnteresseerd zijn in dat merk. Daarom gebruik je een domeinnaam waarin dat merk is opgenomen. Mag dat…? Eiser in de Elisabetta Franchi-zaak wel.

Betty Blue verkoopt kleding onder haar geregistreerd merk Elisabetta Franchi. Eiser verkoopt Elisbetta Franchi-kleding onder andere via zijn VLVT winkel en webshop www.elisabetta-franchi.nl. In een domeinnaamgeschil oordeelde WIPO dat de domeinnaam aan Betty Blue moet worden overgedragen. Maar daar is het laatste woord nog niet mee gezegd: eiser begint een gerechtelijke procedure en vraagt om een ‘verklaring voor recht’ dat zij met de domeinnaam geen inbreuk maakt op de Elisabetta Franchi-merken.

Eiser heeft de volgende ‘disclaimer’ op haar website geplaatst:

En bovenaan iedere webpagina de volgende banner:

Het merk van Betty Blue is uitgeput, nu de kleding met haar toestemming op de markt in de EER is gebracht. Volgens de rechtbank heeft Betty Blue geen gegronde reden om zich te verzetten tegen gebruik van haar merk. De website maakt voldoende duidelijk dat er geen commerciële band bestaat tussen VLVT en Betty Blue. Ook is er onvoldoende gesteld om aan te nemen dat reputatie van het merk ernstig wordt geschaad.

De rechtbank beslist verder dat de domeinnaam als onderdeel van www.elisabetta-franchi.nl niet als handelsnaam wordt gebruikt: De reden: op de website wordt de onderneming uitsluitend onder de naam VLVT aangeduid. Dit is opvallend – dit zichtbaar gebruik van de domeinnaam had ook als tweede handelsnaam van de onderneming kunnen worden aangemerkt. Ook is er geen sprake is van bijkomende omstandigheden die het gebruik van de domeinnaam onrechtmatig maakt. Www.elisabetta-franchi.nl blijft dus gewoon in de lucht.

Lisa Peek