CoolBest zit niet in een ‘plant based pack’

CoolBest zette bij haar vernieuwde verpakkingen in op duurzaamheid, met de claims ‘Now in a plant based pack’ en ‘Our packs are 100% linked to plant-based materials and 100% reusable’. Mag CoolBest deze milieuclaims maken? De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelt van niet.        

De absolute claim ‘Now in a plant based pack’ wekt volgens de RCC de indruk dat de volledige verpakking plantaardig is. In werkelijkheid is hier ook aluminium in verwerkt. Daarnaast kan CoolBest van het gedeelte dat bestaat uit plastic niet garanderen dat dit volledig afkomstig is van tall olie (plantaardige hars van naaldbomen). In het productieproces wordt tall olie namelijk gemixt met fossiele grondstoffen. Naast aluminium bevat elke verpakking dus ook een onbekend deel fossiele grondstoffen. Daarom verwerpt de RCC ook het voorstel van CoolBest om in plaats van ‘100%’, ‘95% linked to plant-based materials’ te claimen.

Een inkoppertje, maar toch het vermelden waard: zorg vóór gebruik van een (milieu)claim altijd dat je voldoende bewijs hebt om de claim hard te maken. Juist bij een absolute claim ligt de bewijslast erg hoog: 100% = 100%. CoolBest zou onder andere een disclaimer voor de aanwezigheid van aluminium kunnen gebruiken; dit valt namelijk buiten de claim ‘plant based’. Een voorbeeld waar dit wel goed ging, is een uitspraak van de RCC over een fles Remia fritessaus. Remia maakt een duidelijk voorbehoud dat de claim ‘100% recyclebaar’ alleen ziet op de fles en dat het etiket van de fles moet worden verwijderd voor het recyclen.

Hoewel de klacht gaat over de sinaasappelsap-variant van CoolBest, staat de absolute claim ‘Now in a plant based package’ op alle verpakkingen. Deze uitspraak heeft dus grote gevolgen. Gelukkig voor CoolBest mag zij de slogan ‘We keep it cool, you get the best!’ wél blijven gebruiken van de RCC.

Myrna Teeuw

Food, AdvertisingDaphne Vrieling